Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
#1257697
Hej tack för svar. Är det turbon som inte går in i din bil? I vårt fall kan ju felet bli även vid start av helt varm motor. Kan det vara avgastemperatursensorn då?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1257723
När mitt haveri inträffade innebar det, indirekt, att jag inte hade någon överladdning. Bilen gick att köra, men var trött som en folkis -61. Med tom släpkärra efter sackade den i minsta uppförsbacke.
Nu var ju inte anledningen densamma, men just symptomen på utebliven överladdning blir sådana. I mitt fall stod wastegaten vidöppen hela tiden, och släppte alltså ut allt pyset.
av Dalvik120
#1257951
erikeriksson skrev: tis 03 jul 2018, 08:11 Hej tack för svar. Är det turbon som inte går in i din bil? I vårt fall kan ju felet bli även vid start av helt varm motor. Kan det vara avgastemperatursensorn då?
Stämmer bra det. Turboknuffen uteblir.
I början märkte vi det bara när vi startat bilen kall, vilket iofs kan bero på att bilen använts till och från jobb, och därmed kallnat mellan starterna.

Vi märkte dock nu när vi åkte på semester att felet inträffade vid varje start, även med varm motor.

Om lokala Volvohandlaren har givaren hemma tänkte jag ge mig på ett byte i helgen. Jag uppdaterar här om jag får ordning på det.
av Dalvik120
#1258124
Det finns två stycken. En som sitter tillsammans med lambdasonden vid katalysatorn och en vid partikelfiltret. Det är den sistnämnda som spökar för min del. Lokala volvohandlaren hade en hemma, så jag tänkte svänga förbi och köpa en imorgon (1193:-) och byta i helgen.

Jag ska försöka komma ihåg att ta bilder när jag byter den. Återkommer som sagt när jag brottats klart med bilen.
av Dalvik120
#1258677
Ursäkta dröjsmålet. Som småbarnsfar får man sin egentid när knattarna har somnat, vilket var strax före 22.

Nu har jag bytt givaren, och kan meddela att bilen går som den ska igen.

Arbetet är i teorin inte speciellt svårt, och skulle i bästa fall klaras av med en fast nyckel (17) och en smidig torxmejsel (T20 tror jag det var). Dock satt ju givaren värre än självaste h*****e, och placeringen gjorde inte det hela bättre.

Jag inledde med att dränka den med 5-56 och försökte för kung och fosterland att få muttern att röra sig, men icke.

Därefter insåg jag att jag måste fulmeka ihop en förlängning till blocknyckeln för att få lite mer kraft. Även denna gång gick jag bet.

Nåväl, skam den som ger sig.

Jag eldade på rätt friskt med gasolbrännare i tre omgångar, mellan vilka jag bearbetade givarj*veln med både mitt nyligen modifierade verktyg, några välriktade slag samt ett gäng svordomar.

Till slut lyckades jag rucka på den drygt en millimeter, och efter att ha dragit den fram och tillbaka var det "bara" att skruva ur den helt.

Placeringen av givaren gjorde att det tog ungefär en evighet att skruva ur den helt. Därefter sitter kabeln till givaren noggrant fastsatt i en gummerad ögla som är skruvad UPPIFRÅN! Där ska man använda tidigare nämnda torxmejsel. Även denna satt ordentligt fast, som sig bör efter åtta år av saltsprut och elände.

Kontakten som givaren sitter i lossas genom att man tar hela kontaktstycket och drar det bakåt (mot bilens bakdel). Därefter kan man se en spärr som skall tryckas in för att sedan dra isär kontakterna.

Nya givaren monteras i omvänd ordning (frånsett gasol, 5-56, våld och svordomar).

I mitt fall är det möjligt att det hade gått bättre att montera ner hela partikelfiltret, men envisheten fick bestämma denna gång.

Jag hade heller inte tillgång till lyft, så bilen stod på pallbockar (endast förarsidan).

Jag behövde inte nollställa någon felkod efter ingreppet, utan bilen funkade som den skulle direkt.

Nu kanske jag är snål med bilder, men det var helt enkelt inte mer intressant än vad bilderna visar.

Lycka till om du ger dig på detta!
Bilagor
IMG_20180709_003758.jpg
IMG_20180709_003758.jpg (1.22 MiB) Visad 760 gånger
IMG_20180708_235436.jpg
IMG_20180708_235436.jpg (480.97 KiB) Visad 760 gånger
IMG_20180708_225341.jpg
IMG_20180708_225341.jpg (561.43 KiB) Visad 760 gånger
IMG_20180708_225330.jpg
IMG_20180708_225330.jpg (496.12 KiB) Visad 760 gånger
av erikeriksson
#1259527
Hej, tack för utförlig beskrivning, bra. Svärsonen hade bilen inne för läsning av felkoder och de är rätt säkra på att det är avgastempgivaren. Efter din beskrivning av bytet låter vi nog verkstaden göra bytet. De har tre barn under tre år vilket inte ger mycket tid att meka. Verkstaden hade inte tid förrän någon vecka in i Augusti. Meddelar därefter hur det gick.
av erikeriksson
#1310894
Hej vill bara uppdatera tråden. Felet började åter dyka upp, svärsonen var på Mekonomen verkstad igen och nu byttes givaren framför partikelfiltret så nu fungerar bilen som den ska (får vi se för hur länge)
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]