Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knorken
#1255410
Tjena. Är ny här på forat och försökt googla mej fram till något utan resultat..
Såhär är läget iaf, redan i vinter så märkte jag av vid start från korsning typ, att det typ vibrerade till i (vad det känns som) vänster bakhjul, tänk er att man kör över som en räffling i vägen eller småsmå gupp som är vädligt tätt intill varann..
Nu i sommar har jag börjat märka det lite mer, även vid högre fart typ 100kmh så kommer det små vibrationer ibland,. Men främst när man kör iväg från stillastående och man kommit 5-10m typ. Svårt att förklara, det kommer och går helt enkelt. Kan det vara någon bussning? Länkarm? Hjulen är nybalanserade så är ej detta. Har tänkt om man ska göra en hjulinställning, men har ej märkt att däcken slitit snett eller dyl.
Och har fått för mej att vibrationerna kommer oftast när man svänger, men även ibland vid andra tillfällen.
Det känns ingenting i ratten, utan det känns precis som jag skrev ovan, att man kör över småsmå gupp som är tätt intill varann.
Bilen i fråga är en xc70 awd -13.

Nu blev det väldigt rörigt skrivet ser ja, men hoppas ni förstår :)
av Filippo76
#1255475
Om det inte är ett malande lagerljud typ hjullager så låter det som en mindre bra bakdiff, hade samma problem på en -10. Verkar förekomma på denna modell tyvärr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1255476
Förutsätter att det är en AWD du har.

Ett fel som kommer och går är svårt att sia om, utan en ordentlig felsökning.

Men det har hänt mer än en gång att man har fått byta bakaxeln på XC70.
Även på relativt "unga" bilar.
Dock är inte detta gratis.

Så mitt råd är att lämna in bilen för kontroll/felsökning.
av knorken
#1256152
Tack för svar.
Lämnade in för felsökning men detta gav inget.. Eftersom det kommer och går så kändes det såklart inget för dem när de provkörde bilen,. Bad dem göra hjulinställning samt kolla alla stag och bussningar och drivaxeln osv..

Idag kom vibrationen tillbaka vid ett tillfälle igen, och som vanligt vid start från korsning, börjar misstänka om de är växellådan? Att när det blir tungt för bilen så kommer dessa vibrationer..
Rent spontant så hörs det som att lådan skulle slira på nåt vis,.

Har tummen mitt i handen när det gäller bilar.
Får lämna in för ännu mer felsökning gällande lådan, men borde inte bilen larma ifall lådan felar?
av knorken
#1258916
Kollat igenom drivknutar, drivaxlar, alla div stag och allt är i topp. Kan det vara haldexen? Att när bakhjulen börja driva så händer något galet? Eller borde den larma isåfall?
För att beskriva ljudet lite mer så kan det ungefär kännas som att hjulet börjar hugga..
av Henke780
#1266830
Jag fick liknande bekymmer med min XC70 -13 nu under sommaren.
Vibrationer från stillastående vid sväng, både framåt och bakåt. Lite av karaktären "kommer och går" i början men så småningom började det kännas mer och mer, till och med i högre farter, exempelvis vid en snäv sväng på en avfart.

Höll på att googla mig galen, hade bilen på lyft och hittade inget. Ramlade på en tråd på något amerikanskt forum (tror det var swedespeed) om en XC60 -13 med samma problem där man bytt slutväxel, hjullager och hela konkarongen utan resultat, där det slutligen framkom att det var låg oljenivå i AOC-kopplingen till haldexen.

Så, jag ryckte säkringen till "AWD" i säkringscentralen under handskfacket, fick varningslampa på köpet men vibrationerna försvann! Åkte 200mil utan att de kom tillbaka.

Min tekniker kikade på detta igår och det var gott om skräp i oljan när man tog bort pumpen. Han har rengjort, fyllt olja och enligt honom är det nu vibrationsfritt, har inte hämtat bilen än så jag håller tummarna.
XC70 D5 -13 som gått precis 10.000mil, där jag i förebyggande syfte lämnade in för oljebyte i AOC-kopplingen vid 6.000 mil för två år sedan.

Sök efter Haldex generation 5 så finns det trådar här på forumet om mjukvara för pumpaktivering osv.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1266874
Den allmänna åsikten är att Haldex 5 har en konstruktion som måste stressas mer än Hladex 4 för att fungera. Det påverkar säkert livslängden, oklart hur mycket.
Jag bytte olja efter 18000 mil i min generation 4. Då var filtret, som tydligen inte ens finns i Haldex 5, igensatt till en tredjedel.
av twsniklas
#1268396
Hej

Har en v70-13 d4 automat som vibrerar i bakvagen vid låga varv. Den har gått ca 10300 mil.

Tog bort säkringen till awd och då sluta det. Är det ett tecken på att silen är igentäppt eller måste man byta pumpen?
av knorken
#1273672
Min bil är nu åtgärdad.
Gjorde som henke säger, drog säkringen och vibrationerna försvann. Silen i aoc-pumpen va helt igentäppt, rengjorde och fyllde på ny olja, utan resultat..
Åkte på att byta pumpen och då försvann vibrationerna.
Jag fick fram vibrationerna väldigt lätt genom att koppla på en släpvagn, då fick man fram kraftiga vibrationer.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]