Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255170
Fick lite funderingar häromdagen när jag hörde ett oljud från ev.kompressorn eller liknande när jag kom hem och stod en stund på tomgång.När jag testade att slå av AC så gick varvtalet upp till 1200 rpm från att ha stått på normala 800 rpm.Samtidigt så upptäckte jag att motorlampan lyste.Svårt att se den när man kör för att man har vä.hand i vägen på ratten.
Ojdå det här blir dyrt tänkte jag.Har läst att byte av kompressor kan kosta ca 10000kr + då ev.vad som gör att lampan lyser och kostnad.Ringde min PT på Upplands Motor,Uppsala.Fick en tid dagen efter för avläsning av felkoder.Han hittade att det är oljefällan och filterhuset som måste bytas.Sitter nån ventil i dessa som kärvar och ger för mager blandning.Kostnad för allt 4042kr.Fick en tid den 21/6.Hoppas att det bara är det här felet.Fattar inte att missljudet kan komma från de här delarna och inte från t.ex.kompressorn.För övrigt så kyler den som vanligt.Bilen är en V70 2,5T -08 Bensin.Rullat 14700mil.
#1255173
Oljefilterhuset är relativt enkelt att byta själv. Kostar drygt 2000 kr på Mekonomen (maj 2016). Det innehåller ett membran som kan spricka men då hörs ett visslande/ vinande ljud som upphör om du drar ut oljestickan eller skruvar av oljepåfyllningslocket.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]