Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adam131
#1255138
Hej! Införskaffade mig för något tag sedan en Volvo xc70 2010 d5 som har börjat få problem med avgaser i kupén det är som att det börjar lukta fotogen i bilen.

Kör inte bilen så mycket och körs bara till affären en kort sträcka lite nu och då men ibland när jag stannar och bilen står på tomgång så börjar det lukta fotogen i bilen i kanske 1 minut tror jag . Samma om jag kört högre hastigheter och saktar in och kör sakta kan det ibland lukta och någon gång har det kommit när jag ska starta upp bilen för första gången på hela dagen.

Verkar inte hitta nå läckage eller missljud och har stängt av allt som har med dieselvärmare att göra då jag sett att många skriver att det kan vara problemet. Och när det ska göra den där renegeringen av filtret så ska det vara var 40e mil men detta problem dyker upp kanske var 3e gång jag för alltså kanske 1 vecka mellan gångerna och ibland har det varit kortare mellan gångerna .

Känns konstigt om det skulle vara läckage då skulle det väll läcka in hela tiden ?

Har inte tittat över luftfiltret något men i och med att det inte är varje dag så känns det konstigt ?

Är det någon som har en idé på vad det kan vara . Det enda som är bytt nyligen är egr ventilen av Volvo.

Måste lämna in den men åker på semester snart och kommer inte få en tid innan dess. Mvh
av Adam131
#1255142
Har kikat runt i andra trådar men verkar oftast vara förslag på dieselvärmaren och att det är diesefiltret som genererar men känns som att jag får det så ofta.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1255171
Om du bara kör till affären, och sträckan dit är kort (mindre än två-tre mil), då innebär det med tiden att bilen alltid vill göra regenerering. Den hinner aldrig bli färdig, så därför börjar den om så snart bilen är varm.
Kör man som jag, minst två resor om tre mil, i motorvägstempo, varje arbetsdag, då är det aldrig några problem. Men kör du bara småsnuttar behöver du ut på en resa på fem-tio mil någon gång då och då, annars blir det regenerering hela tiden, och till sist stopp i maskin.
av Adam131
#1255183
Jasså visste inte alls att den gör det oftare vid lite körning. Trodde av det jag läst att det bara gällde efter 40mil men då är det bara ut och köra då. Tycker det har blivit oftare när bilen ej gått lika mycket .. så tack för svar!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1255572
Det tar alltså en viss sträcka, typ tre mil, att genomföra renbränningen. Om bilen inte får gå så långt, i ett sammanhang, efter det att den först blivit ordentligt varm (typ kört en mil i alla fall), så blir renbränningen inte färdig. Då börjar den snart om igen, och om den inte då heller blir klar, börjar den igen efter ännu kortare sträcka. Håller du på så ett tag så har du snart fyllt upp filtret så att bilen försöker regenerera så snart motorn blivit varm, varje gång du kör.
Kör man som jag, mest landsväg och då ofta minst tre mil i taget, då sker renbränningen bara ungefär var hundrade mil.

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]