Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254750
Taket är inte galvat, eftersom det för övrigt är rätt okänsligt för rost, och kanten sitter oskyddad för ev. småsten och sånt. De som har för vana att ligga (för) nära framförvarande bil råkar mer illa ut.
Jag har bättrat ett stenskott på min 2012:a. En kompis har en hel radda på sin 2011:a, men om hon brukar ligga nära andra bilar, eller om tidigare ägare gjort det med hennes bil, det vet jag inte. Jag har nog inte åkt med henne, när jag tänker efter.
Senast jag kollade på vår andra bil, en 2016, hittade jag inget.
Så enligt denna undersökning, på en minimal population, är 67% av bilarna drabbade.
#1255127
Typ alla volvo v70 & xc70 har det problemet, stenskott där uppe.

Satte en stenskottsfilm på min v70 vid 4600 mil så den har klarat sig tack å lov.

Ser fördjävligt ut med alla vita bilar som är fina på håll men kommer man nära fullt med brunt rost hela kanten där uppe.
#1255259
Magenta764 skrev: ons 13 jun 2018, 11:21 Ny på forumet, hoppas jag lagt tråden i rätt kategori!

Jag har en Volvo xc70 2016 som har börjat rosta på taket i kanten till vindrutan. Åkte in till Volvo skadecenter och de tog bilder och skickade till Volvo för bedömning. Enligt verkstaden är det stenskott och därför måste jag själv betala 15 000 kr för att lackera om taket.

När jag däremot ringer Volvo själv tycker de att det låter väldigt konstigt att en såpass ny bil rostar! Dessutom på ett sånt ställe. Lacken har börjat bubbla vid vissa av rostfläckarna. Vissa är stora som en knappnål och vissa är ca 0.5 cm stora. Alla rostfläckar sitter precis i rundningen av plåten vid rutan, dvs på en knapp 1 cm lång remsa längs med rutan. Där plåten är platt är det inget. Ingen annanstans på bilen finns det stenskott eller rost. Jag har haft flera nya och 20 år gamla Volvo och aldrig varit med om något liknande.

Har någon annan varit med om detta? Vad gör jag? Jag har nu kontaktat bilhandlaren där jag köpte bilen och väntar på att de ska ge besked, men de sa också att om det är stenskott går det inte på garantin.
Det börjar rosta direkt på taket när du slår igenom grundfärgen iom att taket är ogalvat numera. min förra 12a började rosta efter ca 2mån då jag inte la igen stenskotten på taket, gäller som sagt inga garantier heller.

takets lutning på just v70 har en förmåga att få stenskott precis på kanten framtill. Nuvarande XC60 har inet fått ett märke än efter 4000mil.
#1255260
Bara till att slipa ur och lägga igen, jag använde en dremel och förstoringsglas, syratvättade sedan ut där jag slipat, dutta i med lite grundfärg, sedan blandade jag ihop solidacken och klarlacken och la i färg men en pytteliten pensel jag köpt på hobbyaffären , använd inte penseln som följer med lackstiften, det blir bara en stor blobba av allt
#1255345
Nähä. Dp beror det väl på avsaknaden av gummilisten att alla v70 2 ser ut som om man skjutit med en hagelbössa ovanför rutan.

Det var nån på åf som sa at det berodde på galven. , vad vet jag. Kan bara konstatera att mer el mindre alla från 2008 ser lika jävliga ut ovanför rutan. På v70n fanns då inte det problemet.

#1255358
Jag tror att det blir värre för de som har ovanan att ligga för nära framförliggande bil ofta också. Men att stenskotten rostar beror på att det inte är galvat under, så det är rätt. Det är det faktum att det blir stenskott där som är annorlunda på den här generationen. Den har ingen skyddande list framför. De tidigare var inte heller galvade, men de blev inte träffade lika mycket.

Själv har jag fått en rostprick där, på 25000 mil. Men jag brukar inte ligga några meter bakom framförvarande bil heller.
#1263904
Har precis samma problem med rost ovanför rutan mot taket. Har en XC70 2015. Har vart inne på Bilia och naturligtvis finns det ingen lösning med ”goodwill” från Volvo på detta. Påpekade att detta måste vara ett designfel och borde finnas en eftermarknadslösning med montering av den gamla gummilisten.

Den gamla gummilisten kostar ca 700kr vilket jag kan tänka mig att betala ur egen ficka. Vet någon hur den har eftermonterats ? Enl Bilia måste rutan monteras av för att montera den på korrekt sätt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...