Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1256852
En startmotor brukar inte vara så dyr men det kan kanske vara skoj att laga istället om man kan. Här är en beskrivning på hur man kan fixa problemet med startmotorn, de ser nästan identiska ut oavsett bilmodell:



PS. Man ska inte hänga upp sig på om det låter exakt likadant, det beror på hur pass segt drevet återgår och var det fastnar. Sedan finns ju ett liknande problem som kan komma i kombination, att drevet inte orkar hela vägen fram alltid när man startar startmotorn och då kan det låta riktigt elakt.
#1256873
Tack för svar S80_140HK och Leopold. Skönt att höra att jag äntligen är inne på rätt spår. Hoppas verkligen det är startmotorn.

Någon som kan hjälpa mig med tips om hur man demonterar startmotorn på Volvos 5:or (misstänker att de sitter på samma sätt på alla 5:or). Har letat på nätet men där behandlas överlag V70 P2:or.

1) Skall startmotorn demonteras upp- eller underifrån?

2) Var sitter den och vad behöver demonteras?

3) Hur många skruvar skall lossas?

4) Övrigt bra att veta relaterat till demontering och montering av startmotor

Tacksam för samtliga tips och vägledning.
#1256884
Hoppas någon som vet kan bidra här, tyvärr vet jag inget om hur det funkar på dessa motormodeller inkl B5254T6. Bara konstaterar precis som du att det är de tidigare motormodellerna som det kan finnas litet YT-instruktioner kring. Vad jag kan se så har vi en del extra prylar kring insuget som kanske behöver demonteras men jag antar att startmotorn sitter på samma ställe ungefär.

Blev sugen att göra detta nu på den gamle trogna BMW:n men den startmotorn sitter riktigt tråkigt till rakt under insugningsgrenröret som då måste demonteras enligt YT-videos... vilket var anledningen att jag aldrig fick tummen ur med det på minst 10 år av detta pinsamma uppstartsljud från kallstart. Men... enligt Haynes handbok jag just skaffade kan man faktiskt ta det underifrån om man har en manuell låda som jag har! Bara med automatlådan man behöver gräva sig ner ovanifrån så nu blir detta ett litet trevligt 2-timmarsprojekt en lördag framöver, äntligen få ordning på kallstartsljudet.

En del bilar tex Saab 9000 så vet jag att man kommer åt att byta relativt smärtfritt underifrån (Haynes svårighetsgrad 1 ynka skiftnyckel...), där behövdes såna där lustiga böjda ringnycklar från Biltema för att komma åt men jag håller med om att det var svårighetsgrad "lätt".

Ursäkta utsvävningarna men vad jag vill säga är att det skulle vara guld värt med litet handfasta råd vad gäller B5254T6 och liknande. Vanliga Haynes verkstadshandböcker finns ju tyvärr inte för dessa så man får försöka hitta info tex på forum om smidiga genvägar man kan ta.
#1256892
Tack för all hjälp Leopold och övriga som varit delaktiga i denna tråd.
Precis som du säger, Leopold, så finns det ingen handbok för modellen ifråga. Tror jag skapar en egen tråd ang demontering av startmotor på 5:orna. Blir lättare att få "påfyllning" den vägen. Hoppas att det går bra att påbörja en tråd om detta, annars får moderatorn helt enkelt ta bort tråden.
#1256907
Jag har bytt startmotor på min 850 Turbo, men det är det närmaste en sån här motor jag har kommit i det avseendet.
Där fick jag ta bort luftstyrningen till kylfläkten bakom kylarpaketet. Sen gick det relativt enkelt att ta startmotorn uppifrån. Den satt på motorns vänstersida, och motorn till och med lutade så att den "vände upp" startmotorn mot mig när jag mekade.
#1257021
Fast när jag läste det här började jag undra om du överhuvudtaget har lyft på huven och tittat? Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut, jämfört med på 850, så jag lyfte huven på vår D4 och tittade. Att startmotorn sitter på motorns vänstersida, att man kommer åt den uppifrån och att fläktpaketet samt diverse andra plastbitar på motorn behöver bort är ju alldeles uppenbart. Det räcker med tio sekunders okulärbesiktning för att inse det.
xAx skrev:1) Skall startmotorn demonteras upp- eller underifrån?
2) Var sitter den och vad behöver demonteras?
#1257035
Att man kan gräva sig ner uppifrån råder det nog inga som helst tvivel om, det ser ju även jag om jag kollar ner i motorn som är till och med samma sort dvs B5254T6. Bara konstaterar att det är bra mycket mer prylar som behöver demonteras jfr äldre motorgenerationer som förevisas tex på Youtube.

Frågeställaren undrar om det finns beprövade genvägar tex underifrån, endast de som själv gjort denna operation på aktuella motorer kan ge användbar information som jag ser det och som sagt - reparationshandböcker finns ej.
#1257198
apersson850 skrev:Fast när jag läste det här började jag undra om du överhuvudtaget har lyft på huven och tittat? Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut, jämfört med på 850, så jag lyfte huven på vår D4 och tittade. Att startmotorn sitter på motorns vänstersida, att man kommer åt den uppifrån och att fläktpaketet samt diverse andra plastbitar på motorn behöver bort är ju alldeles uppenbart. Det räcker med tio sekunders okulärbesiktning för att inse det.
xAx skrev:1) Skall startmotorn demonteras upp- eller underifrån?
2) Var sitter den och vad behöver demonteras?
Jodå, visst har jag öppnat huven mer än en gång, Persson. Jag vet precis var motorn sitter. Längst bak under det 5:e hjulet (hmm, förstår dock inte vad detta 5:e hjul skall vara bra för). Startmotorn har jag också hittat; en pryl med ett vevparti. Har nämligen sett hur man får igång motorer i Chaplinfilmer. Så nu var det löst. Har beställt en sådan startmotor från skroten, och billig var den också!

Hur som helst, fick i morse ett kompetent, utförligt och vänligt svar med noggrann beskrivning på ett engelskspråkigt forum, vilket jag kommer att publicera i min separata tråd "Hur demontera startmotor". Någon kan ha nytta av arbetsbeskrivningen i framtiden (och därmed slippa starta trådar med frågor som av somliga medlemmar anses enfaldiga och tröttande ...).
#1257230
Nej, jag ansåg inte att frågan var tröttande, men som dina frågor var formulerade slog det mig plötsligt att det lät som om du aldrig sett motorn ens. Vilket förvånade mig storligen, med tanke på att du umgicks med tanken på att ge dig på att skruva på den. Därför undrade jag om något hindrade dig från att titta efter själv?
För att jag, eller någon annan, ska kunna ge relevanta svar är det också viktigt att man har fått någorlunda kläm på vilken nivå frågeställaren befinner sig på. Det finns ju de som kan skruva ner hela bilen i beståndsdelar, och faktiskt få ihop den igen, och de som inte vet hur man får upp huven, mest för att det inte skulle säga dem något även om de kunde titta under huven. Och så alla där emellan, som de flesta av oss här är.
#1257246
apersson850 skrev:Nej, jag ansåg inte att frågan var tröttande, men som dina frågor var formulerade slog det mig plötsligt att det lät som om du aldrig sett motorn ens. Vilket förvånade mig storligen, med tanke på att du umgicks med tanken på att ge dig på att skruva på den. Därför undrade jag om något hindrade dig från att titta efter själv?
För att jag, eller någon annan, ska kunna ge relevanta svar är det också viktigt att man har fått någorlunda kläm på vilken nivå frågeställaren befinner sig på. Det finns ju de som kan skruva ner hela bilen i beståndsdelar, och faktiskt få ihop den igen, och de som inte vet hur man får upp huven, mest för att det inte skulle säga dem något även om de kunde titta under huven. Och så alla där emellan, som de flesta av oss här är.
Jag förstår, Perssson. Är lite frustrerad för att det inte existerar någon reparationshandbok för P3 bensinfemmor; däremot för dieselfemmor. Du hänvisade till din dieselfemma, men vete f-n om det är relevant, då jag tror de skiljer sig åt ganska mycket. Efter att ha förstört en hel del plastdetaljer, skruvar, delar, verktyg mm samt begått en och annan onödig och felaktig demontering i min ynglingstid, har jag vis av kostsamma erfarenheter en gång för alla bestämt mig att följa arbetsbeskrivningar i hopp om att undvika fallgropar samt intjäna tid genom att hålla mig till instruktioner. Som redan konstaterat finns inga reparationsböcker för P3 bensinfemmor. Som sagt, har fått svar från ett engelskspråkigt forum som jag ämnar publicera i relevant tråd. Tänkte förs översätta till svenska, men det tar evigheter, så forumet får hålla till godo med engelska.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]