Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254499
Har nu fått förklarat för mig att rasslet vid kallstart ska bero på att luftpumpen
håller på att ge upp. Kan detta vara riktigt eller driver de med mig? Har aldrig
hört talas om att det ska finnas någon luftpump i en Volvo, men vad vet jag.
Vad har denna luftpump i så fall för funktion?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 10 xAx, redigerad totalt 0 gång.
#1254525
least skrev:På vilken bil? Och vilket rassel?
Har den senaste tiden noterat ett slammer/rassel från motorrummet i några sekunder vid uppstart av kall motor.
Försvinner tämligen omgående efter ca: 5 sek och bilen går hur bra som helst annars.
Motorn är en 2.5T med motorkod: B5254T6 och av modellår 2008.
Den har gått drygt 14.000 mil med oljebyte efter ca: 1000 mil eller 12 månader.
Tacksam för tips om vad det kan vara.
#1254526
Du bör ha en luftpump i din Volvo.

Luftpumpen trycker in extra luft i avgassystemet innan katalysator för att avgasreningen ska komma igång snabbare. Den snurrar bara vid första tiden vid kallstart (typ mindre än 2 minuter). Så om någonting rasslar vid kallstart och sedan slutar kan det mycket väl vara luftpumpen. Motorn kommer med mycket stor sannolikhet att fortsätta att fungera även om luftpumpen ger upp.
#1254545
js1 skrev:Jag bytte själv lagret i min, kostade 50.- :-)
Kan jag få be dig om en enkel arbetsbeskrivning d v s var luftpumpen är placerad och hur man demonterar den samt dimensionen på lagret?
Hade du samma syptom med rassel några sekunder vid kallstart?
Har skruvat en hel del med bilar under årens lopp, dock inga avancerade jobb.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
#1254546
Det var på min gamla 850:a som jag inte har kvar. Det skrek i lagret när pumpen gick, den går nån minut efter kallstart. På 850:an satt pumpen under batterihyllan innanför vänster framhjul. Har ingen direkt beskrivning utan jag tog ur pumpen och grävde mig djupare och djupare in i den tills jag hittade det trasiga lagret. Köpte ett nytt utifrån det. Det gamla resp nya lagret syns i nedankant på länkad bild.

https://www.dropbox.com/s/e1bwapju728mh ... d.jpg?dl=0
#1254555
js1 skrev:Det var på min gamla 850:a som jag inte har kvar. Det skrek i lagret när pumpen gick, den går nån minut efter kallstart. På 850:an satt pumpen under batterihyllan innanför vänster framhjul. Har ingen direkt beskrivning utan jag tog ur pumpen och grävde mig djupare och djupare in i den tills jag hittade det trasiga lagret. Köpte ett nytt utifrån det. Det gamla resp nya lagret syns i nedankant på länkad bild.

https://www.dropbox.com/s/e1bwapju728mh ... d.jpg?dl=0
Tack för svar. Får försöka lokalisera luftpumpen i motorrummet på min V70, demontera den och därefter kolla lagret.

Har någon mer info, så mottages allt med största intresse!
#1254678
apersson850 skrev:Det finns ingen luftpump nämnd i elschemat för en 2011 i alla fall.
Det kan nog stämma för jag har sökt efter en luftpump som reservdel till min V70 hos alla möjliga reservdelshandlare på nätet inkl Bildelsbasen men inte funnit någon. Skumt.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]