Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254442
Leasing (personalbil) går ut nu i juni. Jag tänker köpa loss bilen då jag får den för ett bra pris...
Fick dock i brevlådan ett ”erbjudande” om fortsatt service & reparationsavtal för ett år. Detta gäller för 2000mils körning / år och fram tills bilen är 5år eller gått 15.000 mil. Bilen har nu precis passerat 6000 mil. Pris: 802kr/månad.

Tycker detta låter jättemycket då jag har en jobbarkompis som äger en xc70 av 2015 års modell och betalar 250kr/månad, dock endast serviceavtal, ej reparationsdelen.

Ni på forumet som har service & reparationsavtal, vad betalar ni?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1254460
Nej, Det ska du inte hoppa på. Bättre att lägga undan för service på ett eget konto. Skulle du sälja bilen och köpa en Skoda så får du inte igen pengarna du har lagt ut till nästkommande service.
#1254466
Hioda skrev:Nej, Det ska du inte hoppa på. Bättre att lägga undan för service på ett eget konto. Skulle du sälja bilen och köpa en Skoda så får du inte igen pengarna du har lagt ut till nästkommande service.
Tack
Funderat i de banorna också.. tänker att de med reparationsdelen lär ta ut en liten extra summa för att inte gå back på en större reparation. Sen är frågan vad som är slitagedelar. Det enda jag kommer på är bromsar, bussningar och liknande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1254485
Jag försöker hålla isär begreppen service och reparationer. Service gör man ju för att slippa reparationer :P
Jag sätter över 600:- i månaden automatiskt på ett konto som heter just Bilservice. Det använde jag senast min bil var inne på service och då låg det till och med kvar några tusenlappar på kontot. Det jag kunnat räkna ut är att det väl täcker vanliga intervall och om även kamremsbyte senare. Slitagedelar byter jag helst själv för då vet jag att det blir rätt gjord och att det faktiskt blir gjort :P
#1255326
Flikar bara in i denna tråd, jag har också en V70 -16 som blir 3 år nu i augusti där jag idag har serviceavtal på bilen.
Då de inte kommer att kunna matcha det priset jag idag betalar för serviceavtalet för 3000 mil om året kommer jag inte att skaffa nytt serviceavtal, utan helt enkelt ta och föra över ett belopp motsvarande nya förslaget till ett "bilkonto". I mitt fall är jag övertygad om att de räknade bort sig på något sätt, betalar f.n. mindre i månaden för 3000 mil/år än vad flera betalar för 1500 mil/år. Har inte gjort sista servicen ännu på bilen inom tiden (bokad men inte utförd) men vet att de 2 första kostade mer tillsammans än vad jag då hade betalt.

För en ny bil skulle jag överväga ett serviceavtal, men inte för en begagnad bil (om de inte skulle räkna bort sig...)
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]