Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Någonting
#1254137
Hej,

Jag funderar på att köpa en "ny" V70 för att ersätta min gamla pärla.

Främsta anledningarna är att jag vill ha en ny bil med modernare utrustning (främst Adaptiv farthållare (och automat så att man får queue-assist), voc med bränslevärmare, Bluetooth streaming mm).

Eftersom jag har ganska stor nytta av bagageutrymmet i min nuvarande V70 så är jag inte villig att byta ner mig till en V60.

Jag jobbpendlar 11 mil tur och retur varje dag (totalt ca 3000 mil om året) så det är tyvärr inte aktuellt med en T6:a (även om den lockar ibland).

Just nu har jag intresserat mig för en V70 D4 (vea) från 2015 med i princip allt som jag vill ha och lite till (driver support (med blis), voc, ellucka, pdc f+b, ps-stereo av hk).

Är det något som jag bör vara extra uppmärksam på att kolla eller kontrollera innan ett köp? Bilen säljs av den lokala Volvo-handlaren så jag är inte orolig för att eventuella garantiärenden kommer att gå att lösa.
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
#1255335
Mycket bra bilar efter att ägt en sån (V70 D4 Vea Aut) i 7500 mil, se till att serviceboken ifylld och att den är normalt körd (ej taxi!) .
Av dom bilar jag ägt kan jag utan tvekan säga att det var den bästa bil jag ägt med ett mycket bra andrahandsvärde dessutom.

Mitt råd 1.normalt körd med låga mil och 2. ifylld servicebok samt att du tecknar försäkring med motorskadeförsäkring till 17000 mil, Automaten rekommenderas och att du kan fjärrstyra bränslevärmaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1255340
Tittar du på en begagnad bil hos Volvo så brukar de har två års "garanti", om bilen inte rullat mer än 10000 mil när du köper den. Det har kanske andra handlare också.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1255388
Som jag förstår det så brukar Taxi-/Polisbilar få sköljd växellåda vid 12 000 mil, tror ni verkligen att det behövs innan det?

Bilarna som jag har tittat på har gått ca 8-9000 mil. Jag ser det inte som något stort problem att de har gått lite mer än 1500 mil per år, då jag mer är rädd för att de har gått för korta sträckor och får igensatt partikelfilter istället.
av William85
#1255409
En 2015 med 8-9000 mil lär lådan antagligen inte vara sköljd på nån bil du kollar. Sen att det kan vara vettigt att göra inom närmsta åren är väl inte dumt men knappast nåt att fundera på inför köpet tycker jag.

Låter som du söker vettig bil och utrustning. Om det ryms inom budgeten är lastpaketet med tonade och laminerade rutor bra och keyless som ingår i Summum är förjäkla smidigt också.

V70 må vara ”gammal” men tysta och bekväma som få andra nya bilar.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]