Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hioda
#1254084
Hej alla,

Mina taklampor har lagt av. Den armaturen vid innerspegeln och ovan passagerarna bak likaså. Lampan i taket vid bakluckan funkar och all annan innerbelysning funkar med. Jag har kollat säkringen och den är hel.

Vida gnäller på något med regnsensorn och den går på samma säkring som innerbelysningen. Om det hänger ihop på något sätt...

Någon som har någon ide vad det kan vara?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1254090
Hmm.. Följdfråga: Fungerar regnsensorn som den klagar på?
Nu regnar det ju inte så mycket, men det går att testa med en hink vatten eller en trädgårdsslang...
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1254092
Och gnäller VIDA så lär det ju finnas en felkod som kan underlätta felsökningen. Brukar finnas ganska bra info om vad som är fel och vad man kan testa.
Användarvisningsbild
av Hioda
#1254141
Njae jag testade regnsensorn med vattenslangen och den verkar faktiskt inte funka... Lilla lampan tänds men släcks snabbt igen. Jag ska disikera Vida-informationen jag får ut nogrannare. Konstigt dock att innerbelysningen inste skulle funka bara för att regnsensorn krånglar...

Jag återkommer med mer info...

Tack för svaren :)

/David
Användarvisningsbild
av Hioda
#1254314
Jag har testat lite mer angående detta problem och VIDAs åtgärder är att det kan vara glapp i kontakten till regnsensorn/alternativt att den är trasig. Jag ska försöka tyda el-schemat och se om jag kan komma fram till hur slingan ser ut fram till innerbelysningen... men det är ju märkligt att Vida inte gnäller något på det. Kan det vara så att matningen till dom främre armaturerna går igenom kopplingen för regnsensorn?
av Schmoyoho
#1254349
Vad har du för felkoder?

Om inte främre armaturen funkar eller rentav saknas så funkar inte heller den bakre, så felet ligger antagligen i eller i anslutning till den, som du själv är inne på. Vilken "lilla lampan" är det som tänds och släcks?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1254432
Det är CEM som tänder belysningen i automatiskt läge (när dörrarna öppnas, exempelvis). Men om du tänder manuellt med knappen förbikopplas utgången på CEM till lampan. Det som hindrar den att tändas då är om CEM släppt reläerna som matar ström till bland annat innerbelysningen. Det är så den hindrar innerbelysningen att dra ur batteriet, om man glömmer den på.
Användarvisningsbild
av Hioda
#1254482
Tack alla för tips och råd. Jag gav mig i kast med att mäta ut alla säkringar i bilen och fann en som var trasig i spridningscentralen i motorutrymmet. Jag bytte den och vips funkade det igen. Väldigt förvirrande då den inte nämnvärt hade med "delar" av innerbelysningen eller regnsensorn att göra... men nu funkar det. :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
#1254631
I elschemat står det att den, som jag antar det är, går till CEM. Vilket den gör. Förmodligen till fler funktioner där (den grenar ut sig på olika håll).

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]