Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1253800
S80 2007 2.5t.

Såg att det börjat konstra med lyset där bak, den kör ju normalt [bromsljus] bakljus när man öppnat bakluckan men nu är det litet si och så med det och vem vet vad det är för annat som ev inte funkar.

Isolerade felet idag till en kabel som ansluter i vänsterkant bak på bakluckan. Vickar jag på kabelinfästningen så får jag det att lysa som det ska eller att det släcks. Så det är precis där det är fel.

Vad är den mest tidseffektiva / kostnadseffektiva fixen frågas.
__
PS. Fick lägga till ytterligare ett problem i titeln... idag slutade även öppningen av bakluckan att fungera. Funkar varken med mikrobrytaren i luckan eller med knappen på instrumentbrädan. Även bagagerumsbelysning är defekt sedan länge.

Såg nu att det redan finns en liknande tråd fast på en annan modell, kan nog tänkas att lösningen är likartad. Får försöka montera isär och kolla senare i kväll när det blivit litet svalare.
Senast redigerad av 2 Leopold, redigerad totalt 0 gång.
#1253953
Nej jag har inte detaljgranskat hur många fel det är på kabeln. Bara konstaterar att det blev trasigt i en kabelböj som var tajt draget redan från fabrik och det är rätt uppenbart för mig att kabeln är skadad om man kollar och känner på den, ser reaktionerna på anslutna system. Igår såg jag ett bekymmer med bromslyset och bara en dag senare detta med att inte kunna öppna luckan. Måste anta att alla kabelns ingående ledningar är på upphällningen därav valet av utbyte mot nytt kablage hellre än att fiffla med att patcha och löda kassa kablar. Ingen större kostnad som sagt, under femhundringen men ingen aning om hur pass jobbigt det är att byta hela rasket mott nytt fräscht.
#1253971
Eftersom bakluckan är i plast finns ingen stomjordning i en V70. Det gör bakluckans kablage dubbelt så omfattande som det annars är i en bil.

Men blindstyre som jag är såg jag inte att här handlar det om en S80. Det var inte samma sak, det. Förlåt.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
#1254120
Löser detta. Tack för input! Ny kabelmatta anländer på tisdag. Och strängt taget är det faktiskt mer fel som jag väntar mig fixa i samma veva som har med bakluckan att göra, det har inte vart någon bagagerumsbelysning det senaste året men det är ju sånt man liksom inte direkt bryter ihop över eller orkar fiffla med...

Nu hoppas jag bara att det är vettigt smidigt att byta den här kabeln, man får se.
#1254246
Ser med spänning fram mot en lösning av detta. Har nylingen köpt en 07:a V8:a med problemet att bakluckan inte går att öppna med varken nyckeln eller knappen i panelen. Jag får det ju fixat på garantin, men det vore intressant att få veta problemet.
Mvh. P-O

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]