Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255073
Nu änligen fick jag någon timme över och försökte fixa det här.

Kabelmatta beställdes som sagt och anlände efter någon dag bara på lokala volvhandlaren, ett ganska facilt pris tyckte jag 480 kr:
kabelmatta.jpg
kabelmatta.jpg (1.03 MiB) Visad 400 gånger
Sedan var det en del bråkande med att plocka bort paneler och annat, det mesta var bara vanliga plastclips i olika varianter att bända bort ev vrida ett kvarts varv först. Vänsterpanelen i bagaget måste bort och man måste lossa det mesta av bakluckans innerpanel (fick inte loss de där hållarna till varningstriangeln på icke-destruktivt sätt men det visade sig att de kunde sitta kvar, man kommer åt ändå).

Enda riktigt bråkiga var denna grej som tydligen sitter popnitad i någon idiotvariant, fick gnaga bort den ena med en avbitare den andre kunde sitta kvar. Fattar inte varför konstruktörerna gör så här eller så är det jag som är en idiot som inte fattar hur man demonterar/monterar destruktionsfritt:
nit.jpg
nit.jpg (876.43 KiB) Visad 400 gånger
Den nya kabelmattan passade perfekt via förberedda fastsättningsclips för alla punkter i bakluckan, de kontaktstycken som finns får man undersöka litet och se var man ska lossa spärrar osv. Inga konstigheter.

Men... jag gick bet på det sista, att ansluta allt till kontaktstycket i karossen som sitter osedvanligt korkat till uppe till vänster över plåten man kan se. Inte en chans att man kan komma åt att koppla något där under utan jag ser det som att hatthyllan måste bort och då packade jag ihop för idag:
sistaGrejen.jpg
sistaGrejen.jpg (561.14 KiB) Visad 400 gånger
Kan noteras att bitumen-plattor kan behöva ses över på en -07:a i detta fall, satt helt löst och gör ingen som helst nytta och säkert lika på andra sidan och kanske överallt.

Men nu sitter jag alltså fast här, så frustrerande med bara det sista lilla kvar en enda kontakt. Vet någon en enkel instruktion hur man kommer åt detta, gissar hatthyllan måste demonteras.
#1255207
Ny dag och nya försök!

Det visade sig att jag bara preciiis kunde komma åt att lossa spärren på kontaktstycket och lossa den gamla kontakten med näven in i det där hålet. Sedan gick det att lirka ut den gamla kontakten bakåt under den filtmatta som ligger där om man lossar det där plastclipset man kan se vid ingångshålet till kabeln. Eller rättare sagt det lossnade av sig själv när jag våldade litet...

Den nya kabeln & kontakten gick att lirka in samma väg, Sedan höll jag på en halvtimme med att försöka få kontakten på plats i honkontakten... tänkte att det vore väl ändå fan när man är så nära. Men det gick helt enkelt inte, mina nävar är för stora och klumpiga för att kunna komma åt att fippla den på plats med den kraft som behövdes.

Sedan kom frugan ut och undrade hur det gick. Frågade om hon kunde prova... tog ett par minuter så hade hon klickat den på plats med hennes smäckra starka händer! Tjohoo :-D

Nu funkar allt som det ska igen, el-öppningsmekanism, skyltbelysning och till och med bagagerumsbelysningen som inte funkat på flera år! Återstår bara att hitta ett vettigare alternativ till den där aluminiumniten/expandern jag fick vålda bort. Plus att jag givetvis vill passa på att se över ljudisoleringen och de lossnade bitumen-plattorna innan jag lägger ihop allt, kanske läga dit litet extra ljuddämpningsfilt.

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]