Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Commander86
#1253716
Hej köpte bilen för ett år sedan som hade rullat 14700 mil, Volvo V70 DRIVe 2010 gick en månad sedan gul motorlampa med P242f och P2458, bilen togs in av bolaget. De beställde ett begagnat DPF, och den kodades av en Volvoverkstad. Förra ägaren hade bara fyllt på vätskan vid 12.000 servicen och inte bytt DPF då.

I förrgår kör jag och bilen har gått in i limpmode återigen och felkod P242f ligger som current fault eller pending fault enligt felkodsavläsare. Emellanpt går han trögare än trögare och ibland får man upp den till 3000 varv. Bränsleförbrukning ligger lågt.

Firman som jag köpte den av gjorde även en service hos dom om de kanske haft fel olja, bilen är tankad med rme i 2 månader och turbon eller westgaten har gett ifrån sig kvittrande ljud vid sväng och start som en dumpventil. Är det något man kan undersöka själv eller är det verkstaden som får byta ut allt i en rad då denna felkod kan bero på en mängd olika saker ang DPF.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]