Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
#1518775
Söker man på felkoden verkar det som att man i ungefär hälften av träffarna bytt EGR ventil och i andra hälften bytt denna givare..

I denna tråden viewtopic.php?f=70&t=144441&start=10 rekommenderar man byte av givaren först innan man undersöker EGR ventilen.

Spontant borde ju en temp-givare alltid ge en en temperatur.. Det står ju inte "temp too low" utan "temp signal too low".
.

@rasmus85 Ja det är ingen termometer. Utan en sensor som ger ett resistansvärde vid en viss temperatur som restflödet borde ha.Det kan absolut vara fel i sensorn, det säger jag inget om, men 24 tusen mil så skulle jag nog kolla EGR först. Senorn kan du ju bara mäta upp om den är korrekt.

Signal för låg betyder felkoden.
av Inf3cted
#1518861
Små ryckigt då och då? Hur ofta? Och på vilket sätt rycker den? :)
Min v70 började rycka. För att till sist gå in i limp home mode. Egrn brakade. Fick 0 värden från den när jag kollade livedata på bilen
:)
av rasmus85
#1528711
Jag vill bara meddela att i mitt fall verkar det ha varit TMAP sensorn som var trasig. Efter att jag bytt den och nollat felkoden har den inte kommit tillbaka (200 mil och mer än 2 månader sedan).
Jag köpte dena https://www.trodo.se/sensor-insugsluftt ... 61-230-293 för 500 kr.. . (Tyckte det kändes lite dumt att betala Mekonomen ockerpris på 1400 kr).

På min bil sitter sensorn på anslutningen ut från intercoolern. Den går att byta utan att riva ner något om man har lite tålamod.. Jobba lite uppifrån och lite nedifrån.
#1528762
rasmus85 skrev:Spontant borde ju en temp-givare alltid ge en en temperatur.. Det står ju inte "temp too low" utan "temp signal too low"..
Den kan ju ha en värdedomän som motsvarar -50 - +200°C, men din visar något som skulle motsvara -100°C, om det hade varit definierat. Och så är styrsystemet programmerat att signalera sådana signaler som felaktiga.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]