Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1253439
Kolla att o-ringen är korrekt placerad. Den skall befinna sig någon cm upp på gängorna, om jag minns rätt. Du har väl inte glömt att applicera olja på o-ringen?
#1253574
Det kan ligga olja kvar i gängorna. Ta hushållspapper och fäst med ett gummiband i nederkanten av oljefilter så att det inte droppar ner i generatorn. Är det bara olja i kängorna bör det snart sluta komma mer. Får du olja i generatorn kan den sluta att fungera och du måste byta den. Hänt mig.
av Yaniz
#1253589
Rengör gängorna med exempelvis en tandborste och något lämpligt lösningsmedel och låt torka. Kolla att o-ringen är hel och elastisk. Smörj in o-ringen ordentligt med motorolja (detta är viktigare än man kan tro) och prova på nytt. O-ringen måste vara väl oljad för att den skall "följa med" när du skruvar på koppen. Är det för mycket friktion mellan o-ringen och godset finns det risk att o-ringen kläms på ett ställe, vilket medför att den töjs ut på ett annat och blir där tunnare p g a anspänningen. Det är där det börjar läcka. Har råkat ut för detta. Det bästa är att installera ny o-ring. Har även lyckats spräcka oljefilterhuset :ninja: (misstänker dock att huset hade sprickbildningar som uppstått vintertid, eftersom kablarna till uppvärmningen hade frätts sönder av läckande olja ...
#1253612
Hej, tack för alla bra tips. Det har tydligen hänt för fler än mig.
Sedan läcker det lite olja i en "slangkoppling" snett upp till höger ovan oljefilterhuset. Hörde att det är ett standardfel som alltid funnits.
av Yaniz
#1253616
Vill du bespara dig själv obehagliga besvär, råder jag dig att byta slangarna som är anslutna till oljefilterhuset per omgående. De är av groteskt osannolikaste bedrövligaste undermåligaste kvalitet som går att uppbringa norr om södra vändkretsen. De faller sönder bara du glor på dem utan solglasögon. Volvo har tagit fram nya som är av något bättre material. Tror mig minnas att det skall var 2 st slangar sist jag var där och rotade. När du ändå är där bör du rengöra kablarna som går till oljefilterhuset. Olja kan fräta sönder kablarna, vilket medför att oljefilterhuset blir utan uppvärmning och kan spricka. Fråga inte hur jag vet det. Byt slangarna; de är fullkomligt horribelt värdelösa.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1345928
Lyfter den här tråden lite. Det sitter ju en ring i själva koppen, sedan sitter det en tunnare o-ring på själva oljefilterhuset, var exakt skall den tunna ringen sitta på oljefilterhuset?

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]