Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Syrebrist
#1252812
Hej alla!

Relativt ny bilägare till volvo V70 2,5 ft årsmodell 2009 (uttagen första gång i trafik 2008 september) bilen har bara gått 14500 mil men dessa 10 år börjar närma sig med stormsteg.

Ska jag boka in en verkstadstid så fort som möjligt? Hur vanligt är det att remmen / pump etc går sönder trots låga biltal enbart pga 10 år.

Ska man tänka på att boka in något mer än detta vid kamrem bytet?

Kamrem
vattenpump
Multirem
Spännare /+alla löphjul/remhjul
Olja+filter service


Var är en rimlig kostnad på verkstad för dessa byten?

Tack för hjälpen! :-)
av LottaGroning
#1252895
Vattenpumpen behöver du nog inte vara så orolig för. Det du behöver kolla noga är generatorns frihjul, löprullar och magnetkopplingens lager på AC kompressorn. Om möjligt kolla historiken om ev tidigare åtgärder på de delarna. Det är dessa delar som startar haverilavinen med multirem intrasslad i kamremmen= ventilsallad. Inget att vänta på boka tid, oftast ingen förvarning/missljud.
av Rådlös
#1253024
En del är nog beroende på körsträcka, men en punkt gäller alla: Multiremmen får bli max 10 år.
Har man kört långt och kommer till multiremmens max körsträcka, så gäller naturligtvis byte där efter dom föreskrifterna. Men annars är det generellt max 10 år på multiremmen.
av Syrebrist
#1254486
Fick precis offerten från Bilia.

De ska ha 20300 kr för att byta alla remmar löphjul. Spännare glykol och magnetkoppling.+olja

Normalt pris eller är det inte lite högt?
Senast redigerad av 1 Syrebrist, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1254487
För den summan är det väl nästan ett kompressorbyte dom gör (brukar ligga runt 10-12000kr)? Låter högt för kamremsbyte och magnetkopplingsbyte, men jag har inte riktigt koll på vad det kan kosta för bytet av magnetkopplingen.
av Leopold
#1254494
Gjorde en liknande oljeservice och rembyte i höstas på min s80 2.5t -07, 14k mil.

Kostade 7170 kr varav 5275 kr för kamaxelrem o hjälpaggregatrem byte inkl remspännare/brytrulle byte.

Kanske bra som jämförelse även om det inte är exakt samma motor, service gjordes på volvoverkstad.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]