Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1251642
Jag antar att det var jag som gick "lost in translation" då... :-)

Ja, det är självklar när du behöver det och är villigt att betala för den ursprungliga kostnaden för bilen, skatten och den högre bränslekostnaden. Jag letar bara efter en rymlig, pålitlig och kostnadseffektiv familjebil.
#1251869
Det blir ännu dyrare att ha olika bilar för olika ändamål, och mycket krångligare att hyra in dem. Men visst kostar det att ha bil. Just V70 D2 är det många som skyr som pesten, bland annat av den anledning som jag skrev om ovan, så de är ofta förhållandevis billiga.
#1252523
Konsumentköplagen borde väl gälla även utländska köpare. Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden på en bil 3 år. Under de första 6 månaderna ska felen ses som urspringliga. Det är säljaren som ska kunna bevisa motsatsen. Under övrig tid är det säljaren som ska bevisa att felet är ursprungligt. Men sedan har vi ju även här problemet med att få säljaren att gå med på att ev reparationer görs i ett annat land.
#1253218
Arnold skrev:Men sedan har vi ju även här problemet med att få säljaren att gå med på att ev reparationer görs i ett annat land.
Det är precis problemet. Att återföra bilen 2000 km till Sverige är inte realistisk för en mindre fråga.

Jag köpte bilen förra torsdagen och kommer förhoppningsvis att kunna ta tillbaka den till Österrike nästa vecka.

Bildiagnos med Bilprovningen visade sig vara värda sina pengar. Genom att ringa stationen i Kallhäll kunde jag direkt säkra ett möte nästa dag, mycket närmare säljarkontoret i Kungsängen.
Läser motorminnet, de hittade två felkoder: P02CF00 och P02D100
Mekanikern och säljaren visste inte vad de menar, men jag gjorde senare forskning och de verkar vara relaterade till slitna dieselinjektorer, de kommer troligen att behöva bytas ut. Lyckligtvis gick säljaren med på att fixa dessa fel som en del av avtalet jag gjorde.

Vet någon om det är vettigt att de andra två injektorerna byts ut samtidigt? Finns det mycket att demontera för att komma åt dem, så är det värt att göra alla fyra samtidigt? Eller är de lättillgängliga och jag kan ersätta de andra två vid en senare tidpunkt när de också visar fel?
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]