Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hayvosh
#1251145
Hej,

Har en fråga gällande min XC70 2010 D5.
Har symptomet att den är lite trögstartad "kall" trots att det är varmt nu ändå.
Då jag trycker i nyckeln och trycker på start knappen så går den lite hackigt första 2-5 sekundrarna.
Men sen går den hur bra som helst.
Har kollat i VIDA och har inga felkoder, har även kört injektor test via VIDA som inte visade några konstigheter heller.
Och detta är enbart vid starten, bilen går hur bra som helst annars.. förslag?

Har även hänt att den inte startar på första försöket, utan den går hackigt och dör, så startar den på andra försöket istället.

Glödstiften är bytta, bränslefilter är bytt.

Här är en film som jag filmade när jag startade den :


Tar tacksamt emot tips, börjar bli lite irriterande :-)
av Hayvosh
#1256053
Batteriet är väl kanske 2 månader gammalt, men fenomenet var även innan jag bytte batteri.
Hade samma tanke själv först, att batteriet var dåligt.. så köpte nytt, men ingen skillnad
gunnarh skrev: tor 21 jun 2018, 10:34 Hur Vammala är batteriet...?


Skickat från min iPad med Tapatalk
av Hayvosh
#1256057
Varannan dag ungefär då bilen står i garaget, har inbyggd batteriladdare i bilen från DEFA.
Men oavsett om bilen stått i laddaren 2 dagar eller 2 timmar så gör det ingen skillnad på starterna, så tror inte det är relaterat till batteriet
gunnarh skrev: tor 21 jun 2018, 10:39 Hur ofta underhållsladdar du batteriet?


Skickat från min iPad med Tapatalk
av Leopold
#1256185
Har en fullkomligt annan motor, bensinturbo B5254T6.

Men i vintras upplevde jag något liknande du beskriver. Om jag körde motorvärmaren för kort tid så blev det rufflig start, fick starta om rätt ofta i det läget och då gick den igång som det skulle.

Lösningen var att köra motorvärmaren en timme extra eller att bara skita i motorvärmare, startade perfekt i båda dessa lägen.

Min gissning var att styrsystemet trodde att motorn var varmare än vad den i själva verket var och därför snålade med kallstartsinställningarna.

Inte helt otänkbart att detta kan vara överförbart på ditt bekymmer, kan rikta felsökningen mot temperatursensorer. Ger dessa inte korrekta värden så kan det bli denna typ av bekymmer och möjligen åt båda hållen, att styrsystemet utgår från att motorn är varmare än vad den i verkligheten är (ger därmed för snål bränsleblandning) eller vice versa.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]