Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnPaul
#1250951
Hej,
Tycker ni det är värt att lägga ner arbete/köpa tjänsten, att rostskydda en S80 -07'a lågmilare (< 9 000 mil) ?
Vad rekommenderas i så fall? (bor i Stockholm)
Hörde om en som kokade ihop spillolja, tjära och bensin till lämplig konsistens och bedyrade att det funkade mkt bra men jag är skeptisk.
av Yaniz
#1250984
Personligen skulle jag dock avstå från allt vad "hemkok" heter.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1250985
Ska du ha bilen 10 år till kan man överväga, annars hade jag inte funderat på det. Och absolut ingen spillolja och bensin, det blir nog bara värre av det.
av Malmstroem
#1251010
Svaret är "det beror på".

Jag hade en gång en Fiat Croma som jag lämnade in för professionell behandling när jag flyttade söderut från Norrbotten. Köpte bilen när den var 2 år, rostskyddade den när den var 4 år, och ägde den in dryga 8 år. Till sist dog motorn, men den hade i princip ingen rost.

En Volvo brukar klara sig bättre. Om skicket är hyfsat, och annat dör först så skulle jag inte rostskydda. Om bilen som helhet är i bra skick och jag planerar att ha kvar den ett bra tag skulle jag definitvt överväga att rostskydda den.
av UnleashFusion
#1251067
Jo precis, självklart menar jag att om man tänkt äga bilen många år så ser jag inget fel med rostskydd men som ni andra säger om ni tänkt bara äga den typ 3år pga. leasing eller whatever så skulle jag inte lägga pengarna på det.
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]