Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1250562
Magnus-B skrev:Det är då jag menar att man går till banken och löser skulden i samband med ägarbytet som inte går att genomföra innan skulden är betald.


/M
Det där har varit fel de förra två gångerna du skrivit det och det är fortfarande fel. Det går utmärkt att göra ägarbyte på bil med kredit.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1250564
Ja om du tycker det är ok att riskera att säljaren inte betalar in skulden på den.
Du måste skilja på ett lån där bilen står som säkerhet och ett blancolån.
Kanske bra om man specificerar vad som är fel.
Kanske har fel att ägarbytet inte skulle gå igenom men det kan omöjligt vara fel att se till att lånet löses innan ägarbytet för att slippa ta över förra ägarens skuld på bilen.


/M
av Lövet
#1250566
Magnus-B skrev:Ja om du tycker det är ok att riskera att säljaren inte betalar in skulden på den.
Du måste skilja på ett lån där bilen står som säkerhet och ett blancolån.
Kanske bra om man specificerar vad som är fel.
Kanske har fel att ägarbytet inte skulle gå igenom men det kan omöjligt vara fel att se till att lånet löses innan ägarbytet för att slippa ta över förra ägarens skuld på bilen.
/M
Jag har aldrig pratat om blanco och vet exakt hur bilfinans fungerar . Du menar att det finns en spärr mot att göra ägarbyte på bil med kredit och det gör det inte. Det är superviktig att ha koll på så att man inte tror att det finns skydd som inte existerar.

Att lösa lånet först är helt klart bäst men då gäller det bara att ha koll på hur registreringsbevisen skickas för om man är för långsam att göra ägarbytet efter finansen är löst så kommer det inte gå eftersom registreringsbeviset annuleras när finansbolaget löser skulden. Så antingen ska man vara snabb och göra det direkt eller vänta ett par dagar tills nya beviset kommit.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1250570
Har det funnits en sådan spärr tidigare ,detta är något jag hört för många år sedan?

Hur menar du då att man ska vara säker på att inte komma hem med en bil som man får betala två gånger?
Nu var det ju småpengar 10000 som ts bil hade kvarvarande skuld på men det säljs bilar med mycket mer skuld.
av Lövet
#1250571
Magnus-B skrev:Har det funnits en sådan spärr tidigare ,detta är något jag hört för många år sedan?

Hur menar du då att man ska vara säker på att inte komma hem med en bil som man får betala två gånger?
Nu var det ju småpengar 10000 som ts bil hade kvarvarande skuld på men det säljs bilar med mycket mer skuld.
Det har inte ändrats på 15 år i alla fall, innan dess vet jag inte. Tyvärr är det som du säger, många tror att det är ett skydd mot att göra ägarbyte på en skuldsatt bil men det är inte så det fungerar.

I det här fallet har TS mycket riktigt egentligen gjort "fel" eftersom han står hela risken för att säljaren ska betala in de 10.000kr till finansbolaget. Om bilen kostat 250.000kr så hade det varit bättre att köparen fått möjlighet att betala in de 10.000kr till finansbolaget och resterande 240.000kr till säljaren istället för 250k till säljaren direkt. Nu går det säkert bra men det här var inte riktigt optimala sättet så att säga.

En annan lite opraktisk grej i sammanhanget är också att ingen annan än bilens ägare får ringa och fråga om skulden. Så det är inte möjligt som köpare att få veta exakt vad skulden ligger på om man inte sitter bredvid när säljaren ringer.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]