Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250212
Funderar på att ovanstående. Det lutar åt BSR (steg 1+) pga av att de är baserade i Sverige och verkar seriösa.
Hört att även RICA är duktiga, men saknar som sagt erfarenhet.

Är det någon som har provat detta, BSR, RICA eller ngn annan variant?
Vad händer med bränsleförbrukningen vid "normal" körning? Jag lyckas kommer ner till 0,55 på motorvägen i 110-120 km/h som det är nu.

Generellt har jag en lugn körstil och använde mest bilen som familjepulka (frugan + 3 barn).
Dock tycker jag det saknas lite kraft primärt vid omkörning med full last i högre hastigheter.

Ang Polestar så är jag inte intresserad, tycker det ger för lite för att vara värt besväret till en D4 VEA manuell.
#1250214
Bränsleförbrukningen blir oförändrad vid normal körning och ökar såklart ju mer du gasar. jag säger go for it, ta den du känner dig mest bekväm med, mjukvaran är snarlik hos Rica och BSR.

Jag har dok aldrig ägt en VEA så just den motorn kan jag inte uttala mig om, men jag tror knappast du blir besviken. jag kör en gammal 5cyl D4a med 250+ HK och 500nm + i en XC60 och den går som ett skållat troll.

Volvo har dok en förmåga att skriva över filen vid service, så det kan vara bra att ta med Ricas softloadern el BSR PPC så du kan återställa själv.
#1250225
Låter bra. Jo det blir med PPC om valet faller på BSR. Inte minst för det kan vara intressant att jämföra orginal vs trim på samma över tid.
Ska höra med dem om man kan få både steg 1 och steg 1+ mappen i PPC när man köper den dyraste mappen med mest effekt.

Ang bränsleförbrukningen, min bil gör 130 km/h på 2000 varv. Enl BSR tar man då original ut ca 420 Nm / 125 hk. Med steg 1+ hamnar man på 530 Nm / 160 hk.
Korkad fråga kanske, men trots "högre utbildning" vet jag inte helt hur man ska tänka här. Får man verkligen samma förbrukning då på samma varvtal? Antar att man ska se det så att detta är max vad motorn klarar att leverera vid givet varvtal.
#1250250
För att köra bilen i 130 km/h går det åt en 30-50 hk, beroende på vind och väglag. De värdena du anger är ju med pelle i botten. Då ligger du inte kvar länge i 130 km/h, oavsett om du trimmar eller ej. När du väl gasar ökar förstås förbrukningen, både med original och med trim. Skillnaden är att det ökar mer med trim, eftersom den ökade effekten inte åstadkoms med något slags trollkonst, utan genom att elda upp mer bränsle.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]