Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249880
Hej.... Någom som är familjär med detta problem...???
Bilen stod parkerad på min uppfart. Plötsligt hör jag ett signalhorn som aktiverats. Går ut och finner att det är min bil som tutar. Startar bilen, ingen luck. Tutar fortfarande. Öppnar huven, öppnar säkrings-boxen. Hittar säkringen för signalhornet (15A). Tar ur säkringen, signalhornet tystnar.
Någon som varit med om detta????

BTW: Är det inte så att man måste ha tändningen på, för att kunna aktivera tutan???
Om det är så att tändningen måste vara på, så borde det först vara ett relä som aktiveras, samt att centrumdelen i ratten trycks in.

Tacksam om någon har något att komma med....

Bo-Lennart Karlsson
Falun
#1249907
Tutan styrs direkt av CEM. Den är alltid spänningssatt, så den kan tuta när den vill. Normalt sker tutandet förstås när det kommer en signal från SWM. Tutan har en egen tråd från SWM, direkt från rattcentrum via kontaktrullen. Till skillnad från rattknapparna som kodas och kommuniceras.
Antingen är det CEM som har fått fnatt, eller något i signalen till den. Kan möjligen också vara fel på tutreläet. Tutreläet och tutorna har en egen säkring, som alltid är spänningsmatad(+30), men styrspänningen kommer alltså från CEM.
#1249948
Om inte jag läser helt skevt bör det vara i motorrummets "kallzon", relä R2.
2018-05-15 21_35_15-2008_V70_(08-)_S80_(07-)_wiring_diagrams.pdf - Foxit Reader.png
2018-05-15 21_35_15-2008_V70_(08-)_S80_(07-)_wiring_diagrams.pdf - Foxit Reader.png (2.82 KiB) Visad 3281 gånger

Vilket ser ut att sitta in bakom motorn under regnskyddet eller vad det kallas.
2018-05-15 21_36_45-2008_V70_(08-)_S80_(07-)_wiring_diagrams.pdf - Foxit Reader.png
2018-05-15 21_36_45-2008_V70_(08-)_S80_(07-)_wiring_diagrams.pdf - Foxit Reader.png (36.79 KiB) Visad 3281 gånger
#1250003
OK, skall kolla. Tilläggas kan, att det var mycket varmt (igår) och bilen stod i solen så att säga. När det började tuta, så hade den stått i solen c:a 7 tim. och när jag satte mig i bilen så stod det 39 grader på instrumentpanelen. Tänkte att det kanske hänt något med centrumdelen på ratten. att någon kontakt har kollapsat av värmen. Skulle vilja kolla den först. Men jag vet ju inte färgen på kabeln. Samt, om man petar för mycket där så utlöser väl Air Bagen. OK, återkommer.
Bo-Lennart Karlsson
Falun
#1250016
Hej Anders... Tack. Har hittat ett kopplings schema på nätet. Och dina beteckningar och kabel färger är helt OK. Jag tror dock att felet ligger i CEM. Ingång C1:46 skall jorda när tutan aktiveras. Det är säkert en transistor som är kortsluten i CEM. Om man kunde koppla ihop kabel till CEM, C3:13 med C1:46 så skulle man få tutan att fungera. Men då kommer den inte att tuta när larmet går. För larmet ligger väl troligen också i CEM. Att relä R2 (Horn-relay) skulle ha hängt sig i till-läge är troligen lite långsökt. Har inte kommit ut än till bilen. Har sökt info på nätet hela morgonen. Än en gång, tack för dina infon.
Bo-Lennart Karlsson
Falun
#1250052
Hej Anders....och övriga som kanske är intresserade av mitt problem.
Innan jag började felsökningen, så kollade jag om felet "reparerat sig själv" under natten. Men, nejdå. Det tutade så fint när jag satte i säkringen.
OK, började med att lossa kåpan under ratten. 3 st T15-skruv + lite bök.
Hittade den blå-vita kabeln. Avisolerade lite invid den gröna flerstifts-kontakten. Där låg +12V. När jag tryckte centrum-navet i ratten, gick spänningen till 0. Testade flera ggr.
OK, den fungerar. Tillbaka med kåpan.
Nästa moment, testa relä R2. Bort med vindrutetorkarna och några plast-låsningar.
Hittade reläet som satt ensamt i en svart plastkåpa. Reläet var av fabrikat FoMoCo. FORD alltså.
Testade spolresistansen. c:a 80-85 ohm. Kollade relä-slutningarna. Avbrott, helt normalt. Mätte (med reläet urtaget) om det fanns någon jordning på endera kontakterna för relä-spolen. Men, det fanns inte.
Skulle det ändå vara ECM.
Tog en rövare. Satte tillbaka säkringen. Men det tutade inte. Gick in i bilen och tryckte på tutan. Och det tutade för varje gång jag tryckte.
Jag tänkte....men va nu då? Jag har ju inte gjort någonting!!!! Bara kollat lite.

Jag är ju en gammal Radio & TV-tekniker och jag vet att i moderna utrustningar sätter man gärna in så kallade MOS-FET-transistorer som klarar lite högre strömmar än vanliga transistorer. Dock har dom en liten egenhet att dom kan börja "läcka" som man säger. Vilket gör att dom börjar leda ström utan att dom fått något commando att göra så. En annan egenhet hos dessa transistorer är att dom kan "läka sig själva".
Men OK, tutan fungerar nu. Vet inte vad det var för problem. Troligen i ECM. Felet kommer säkert igen.

Där gick en dag av min ledighet. Men man har ju 364 dagar kvar av sin ledighet. Man är ju pensionär.
Ha det gott alla VOLVO-ägare och en trevlig sommar önskar jag Er.

Bo-Lennart Karlsson
Falun

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]