Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
#1250075
Suck !
Det finns mindre modeller av den jag länkade till, olika längder självklart fattar jag väl att man inte får plats med typ ett 70 cm bräckjärn.....
av Schmoyoho
#1250140
Vi kanske kan lämna valet av bräckjärn därhän, så får jag likt med resten av hela jobbet försöka lita på mitt eget omdöme när jag ska välja.

Hur ska man tänka med drivaxlarna? Är min oro obefogad? Jag har förstått det som att det är rätt omständligt om de delar på sig men jag vet som sagt inte i vilket läge så kan ske, vad man ska tänka på, vad man ska undvika osv.

Eller andra praktiska och konkreta tips kring bytet och de moment som stötdämparbytet innefattar tas gladeligen emot. Finns oändligt med information om hur man gör på P2:orna men inte en enda video eller guide på P3:orna, så jag ska försöka dokumentera och skriva någon amatörguide.
av Cox
#1250151
Det underlättar om du säkrar drivaxeln från att glida ut från växellådan, gör den det har du ett fippeljobb framför dig att pilla dit kulorna igen. Försök säkra axeln med typ ett spännband och ha gärna någon som kan hjälpa till att hålla koll så att axeln inte glider ut.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1250204
Jag skulle säga att din oro är helt obefogad vad det gäller drivknutar/axlar. Det är väl dessutom inte tripodknutar på dessa bilar vilka är de som "faller isär" om jag förstått det rätt.

Jag lossade skruven och puttade in knuten så den kom ut på baksidan spindeln, 1 minut job done.
av Cox
#1250207
Det är knuten som sitter i växellådan, den som är monterad på spindeln är helt ofarlig

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]