Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1249609
Tänkte fråga efter lite fler praktiska erfarenheter av detta jobb. Har aldrig skruvat i upphängning förut så mycket känns nytt. Bilen är en S80 2007. Stötdämparna är slut men både av pris- och enkelhetsskäl tänkte jag beställa bättre begagnade kompletta fjäderben från skroten och byta rakt av, slippa mecka med fjädrar och fjäderkompressorer.

Mina två främsta funderingar är dels att lossa axeln från navet. Jag har hört massor om att axlarna kan dela sig och eftersom jag inte vet något om drivaxlar så skulle det vara en enorm käpp i hjulen för mig, nästan så att det av min okunskap blir lite mytomspunnet och farligt i huvudet på mig. Jag har också fått tips om att ta bort bromsok och skiva från navet för att göra det med lätthanterligt, men om det hjälper mot att axeln delar på sig vet jag inte. I vilket läge finns det risk för att axeln delas och vad innebär det? Är det svårt att åtgärda? Antar att det är yttre knuten som det brukar ske på, aldrig inre?

Och nummer två gäller att öppna och få isär stötdämparens infästning till "navet". MartinS tipsade om att använda en liten kofot, men någon sådan har jag inte så jag kikar lite på mer ändamålsenliga verktyg. Fick tips om en sådan här liten mojäng men som jag inte hittar till salu i Sverige, iaf inte hos Biltema eller Jula.


Däremot i USA: https://www.banggood.com/Car-Suspension ... 74881.html

Andra tips eller erfarenheter? För er som såg min andra tråd angående val av dämpare och ev. byte av länkarmar så har jag inte ännu helt övergett tanken på att byta länkarmar. I sådana fall kommer jag behöva att även separera spindel från "navet" (vet inte vad hela "knuckle:n" heter på svenska, som huserar navet) och i VIDA krävs det specialverktyg för detta. Funkar det med typ denna avdragare från biltema eller måste det vara samma som i VIDA?

VIDA: https://i.imgur.com/7fQTNzl.png
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019461/
eller en "brytgaffel"? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017010/
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1249653
Kruxet är att släppa på spindelleden. Verktyget som visas i VIDA(9997310) är nog inte så vanligt i hobbygaraget. Jag brukar lossa länkarm och fjäderben från bilen och ta ner hela baletten med en garagedomkraft. Sedan kommer man åt med en vanlig spindelledsavdragare. Riktiga proffs använder kontrollerat våld för att losssa på spindelleden, men jag är ju amatör...
Länkarmar går att renovera genom att pressa i nya bussningar och byta bakre bussningar. Gamla spindelleder går att byta ut genom att borra ur nitarna och ersätta med fastbultade nya.
Använd sidorna på en huggmejsel för att vidga klämförbandet runt stötdämparröret. Köp nya fjäderbenslager och stötdämpare.
Hoppas dessa tips kan vara till hjälp
Användarvisningsbild
av MartinS
#1249719
Skaffa en sådant litet koben som jag hade , typ 20cm långt och följ min ”instruktion”, kommer funka fint. Jag tror inte den plattformens knutar kan dela sig så som de äldre. Mina satt jättelöst och var absolut inget problem. Nya skruvar som håller fjäderbenet i spindeln kan rekomenderas. Se till att borta rent gängorna och smörj när du lossar dom, de kan sitta, lång hävarm rekomenderas.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1249797
Kul att du verkar veta vad du pratar om när du rekomenderar något....not...
av Cox
#1249808
Tja efter 30 år som snickare kan jag nog fn rekomendera ett bräckjärn, men anser du att julas är ok så är det ett fritt land använd det du !
av Schmoyoho
#1249811
Vad är fel på Julas och vad ska man ha istället då? Jag tänkte köpa något i stil med den för att den är mindre och för att det verkade smidigare för detta jobbet än en fullstor kofot som jag antar det var du länkade, Cox?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1249877
Cox skrev: mån 14 maj 2018, 23:18 Tja efter 30 år som snickare kan jag nog fn rekomendera ett bräckjärn, men anser du att julas är ok så är det ett fritt land använd det du !
Jag vet inte hur du skall få in det jättebräckjärnet i hjulhuset bara?! Skall du montera bort kupén först eller hur hade du tänkt?
av least
#1250054
Montera bort kupén gör man inte ostraffat, den är extremt svår att få tillbaka utan att det blir fula glipor. Skulle klassa detta som ett 3/5 på svårighetsskalan.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]