- sön 13 maj 2018, 19:27
#1249609
Tänkte fråga efter lite fler praktiska erfarenheter av detta jobb. Har aldrig skruvat i upphängning förut så mycket känns nytt. Bilen är en S80 2007. Stötdämparna är slut men både av pris- och enkelhetsskäl tänkte jag beställa bättre begagnade kompletta fjäderben från skroten och byta rakt av, slippa mecka med fjädrar och fjäderkompressorer.
Mina två främsta funderingar är dels att lossa axeln från navet. Jag har hört massor om att axlarna kan dela sig och eftersom jag inte vet något om drivaxlar så skulle det vara en enorm käpp i hjulen för mig, nästan så att det av min okunskap blir lite mytomspunnet och farligt i huvudet på mig. Jag har också fått tips om att ta bort bromsok och skiva från navet för att göra det med lätthanterligt, men om det hjälper mot att axeln delar på sig vet jag inte. I vilket läge finns det risk för att axeln delas och vad innebär det? Är det svårt att åtgärda? Antar att det är yttre knuten som det brukar ske på, aldrig inre?
Och nummer två gäller att öppna och få isär stötdämparens infästning till "navet". MartinS tipsade om att använda en liten kofot, men någon sådan har jag inte så jag kikar lite på mer ändamålsenliga verktyg. Fick tips om en sådan här liten mojäng men som jag inte hittar till salu i Sverige, iaf inte hos Biltema eller Jula.
Däremot i USA: https://www.banggood.com/Car-Suspension ... 74881.html
Andra tips eller erfarenheter? För er som såg min andra tråd angående val av dämpare och ev. byte av länkarmar så har jag inte ännu helt övergett tanken på att byta länkarmar. I sådana fall kommer jag behöva att även separera spindel från "navet" (vet inte vad hela "knuckle:n" heter på svenska, som huserar navet) och i VIDA krävs det specialverktyg för detta. Funkar det med typ denna avdragare från biltema eller måste det vara samma som i VIDA?
VIDA: https://i.imgur.com/7fQTNzl.png
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019461/
eller en "brytgaffel"? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017010/
Mina två främsta funderingar är dels att lossa axeln från navet. Jag har hört massor om att axlarna kan dela sig och eftersom jag inte vet något om drivaxlar så skulle det vara en enorm käpp i hjulen för mig, nästan så att det av min okunskap blir lite mytomspunnet och farligt i huvudet på mig. Jag har också fått tips om att ta bort bromsok och skiva från navet för att göra det med lätthanterligt, men om det hjälper mot att axeln delar på sig vet jag inte. I vilket läge finns det risk för att axeln delas och vad innebär det? Är det svårt att åtgärda? Antar att det är yttre knuten som det brukar ske på, aldrig inre?
Och nummer två gäller att öppna och få isär stötdämparens infästning till "navet". MartinS tipsade om att använda en liten kofot, men någon sådan har jag inte så jag kikar lite på mer ändamålsenliga verktyg. Fick tips om en sådan här liten mojäng men som jag inte hittar till salu i Sverige, iaf inte hos Biltema eller Jula.
Däremot i USA: https://www.banggood.com/Car-Suspension ... 74881.html
Andra tips eller erfarenheter? För er som såg min andra tråd angående val av dämpare och ev. byte av länkarmar så har jag inte ännu helt övergett tanken på att byta länkarmar. I sådana fall kommer jag behöva att även separera spindel från "navet" (vet inte vad hela "knuckle:n" heter på svenska, som huserar navet) och i VIDA krävs det specialverktyg för detta. Funkar det med typ denna avdragare från biltema eller måste det vara samma som i VIDA?
VIDA: https://i.imgur.com/7fQTNzl.png
Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019461/
eller en "brytgaffel"? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017010/