Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axie
#1249301
Hej.

Igår började diverse fel dyka upp på min bil. Idag fortsatte det med samma och nya. Bilen har gått ca 17600 mil och servades med kamrem mm i höstas.

Igår fick jag upp meddelande om att parkeringsassistansen samt parkeringsbroms var i behov av service.

Idag har den även varnat för låg batterinivå samt att startmotorn fick stå och tugga ett bra tag innan bilen hoppade igång när den var varm.

Farthållaren fungerade när den varnade för parkeringsassistansen samt parkeringsbroms.

Har spår av möss i motorrummet...

Gissar att de möss har gnagt på fel ställe. Har någon haft liknande symtom?

Med vänlig hälsning,
Axel
av Axie
#1249307
Får hoppas på det. Bytte batteri för knappt ett år sedan.
Ska kolla med Multimeter i morgon när/om jag kommer hem, har ca 20 mil hem.

//Axie
av Axie
#1253158
En liten uppdatering.
Jag har ej fått upp meddelande om att parkeringsassistansen eller parkeringsbroms behöver service. Har kört några hundra mil sedan Kristi flygarhelgen.
Tycker kanske att startmotorn tar några extravarv när bilen är varmkörd.
Jag får känslan att bromspedalen inte åker tillbaka lika mycket som innan jag fick meddelande om service för parkeringsbroms. Bakbromsarns blir lite jumna när jag kört en bra bit.

Skulle testa cykelhållaren som inte ville fungera i slutet av Kristi flygarhelgen, den ville ej fungera nu heller. Märkte dock att den kunde blinka till när jag ”ryckte” i kontakten. Tog isär kontakten och kunde konstatera att en kabel var skavd och lite bränd. Kan denna kabel ha orsakat felen när jag fick meddelande om service för ovanstående saker?

Jag har ej läst ut felkoder, senast jag var i kontakt med lokala ÅF hade de väntetid på några veckor...

Med vänlig hälsning,
Axie
av hullan
#1253265
Jag hade dåligt batteri i min MY15 d4 - fick bl a ”låg batterispänning” men några andra fenomen var att bromspedalen liksom låg uppe när jag satte mig i bilen - kunde inte trycka ner den riktigt. Start/stopp fungerade inte och backspeglarna fälldes inte in vid låsning. Mitt batteri var slut och Volvo bytte det. Alla fel borta
av Axie
#1253684
Jag tror inte batterier är orsaken nu. Jag mätte det till 12,58-12,57 efter att bilen varit avstängd i 4 dagar.

Har märkt att den elektriska bakluckan inte har någon finess längre. Den smäller igen med en jäkla kraft. Innan har den gått igen ganska hårt och så har man hört hur den dras in sista biten vid låsning. Nu smäller den igen likt en giljotin....

//Axie
av berrabus
#1253700
Vet inte vad du har för multimeter men har du endast mätt spänningen utan att belasta batteriet säger 12,58-12,57V inte ett dugg. Det måste belastas när du mäter.
av Schmoyoho
#1253704
En vilospänning på 12,6V betyder ju åtminstone att ingen nämnvärd urladdning sker, dvs batteriet laddar inte ur sig självt och bilen drar inga större krypströmmar.

Min bil hade ett batteri som var äldre än bilen när jag köpte bilen. Fick lite sporadiska roliga meddelanden då, bland annat just parkeringsbroms service erfordras men även fel på larmsystemet och en massa annat. De försvann också med batteribytet. Det är normalt att bakluckan smäller igen normalhårt, den drar bara igen sig om den inte stängdes helt från första början. Tror det beror på om bilen står i en lutning, i medlut borde luckan stängas direkt, i motlut borde den behöva dra igen sig. Har inte med batteriet att göra. Har du för låg batterispänning kommer luckans lås att öppna men luckan kommer inte öppna sig elektriskt.
av Axie
#1253883
Kan jag slå på tändningen och låta kupéfläkten jobba för att titta på spänningen? Eller behöver man en batteritestare med inbyggd belastade?

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]