Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1250405
apersson850 skrev:När kopplingen behöver shimsas blir det vanligtvis så att AC fungerar en stund, innan bilmotorn blivit riktigt varm, men sen fungerar den inte alls. Jag har råkat ut för detta på min 850.
Min erfarenhet är att AC:n (närmare bestämt magnetkopplingen) slås på och av i tämligen regelbundna intervaller oavsett motorns temperatur när den behöver shimsas. Har upplevt detta fenomen på min V70, så det kan komma till uttryck på lite olika sätt.
av MickeM
#1252730
Nej, spelet i magnetkopplingen hänger inte ihop med intervallerna pumpen jobbar.
För stort spel så kyler den bra med kall motor, och så slutar den jobba när det blir varmt, för att ganska snabbt bli sämre och sämre tills det shimsas.
Brukar börja med strul i bilkö i varmt väder.

Det är också svårt att dra slutsatser om mängden köldmedia enbart baserat på arbetsintervallerna.

Grundregeln är:
Kyler det bra = Ge fan i AC'n!

Kyler det dåligt kan man misstänka köldmediamängden, om inget annat fel finns som tex tempgivare....
Men att bara "fulfylla" skall göras med stor försiktighet, och isf ENDAST till det kyler bra.
Strunta i kompressorintervallerna.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.