Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246714
dannesk skrev: tor 26 apr 2018, 09:09 Du såg väl sprängskissen lag la i in. Börja med att demontera det som sitter ivägen så ser du hur det sitter med hjälp av skissen. Hållaren 8 och bränsleröret 2 måste väl lossas för att få ut spridaren 6 och clipset 7.
Har börjat förstå att det inte finns något enkelt sätt att komma åt dom på, vilket var min fråga.
Tänkte det kanske fanns något trix att få ut bränsleröret och spridarna , utan att behöva montera ner halva motorn.
Hur man får loss själva spridarna från bränsleröret har jag koll på, det har jag bytat på min 850 innan.
#1331471
Hej! Fick du bort dem? Hur gick du tillväga isåfall? Jag sitter i samma sits. Tredje gången de sätter igen nu, kostar 3800 varje gång verkstaden ska fixa det, hade varit riktigt fiffigt om man kunde fixa själv. Men det är ju väldigt mycket som sitter i vägen, tar tacksamt emot alla tips.
Mvh Kristoffer
#1392511
Hej! Ny på forumet och första inlägget :-)

Har själv haft strul med en orolig motorgång. Bil v70 -10 2,5FT. Har en gammal avdankad Autocom liknande obdII.

Den signalerade om deketerad feltändning på femmans cylinder. Testade att byta stift. Hjälpte inte. Flyttade runt tändspolarna, hjälpte inte.

Dags för spridartest.

Mitt tillvägagångssätt:

-plocka av minuspolen från batteriet. Inte hundra nödvändigt, men man eliminerar risken att kortsluta något.

-Har ett K&N Typhoonkit, så ingen luftburk. Har man en luftburk måste den bort först.

-Plocka bort insugningsröret.

-Täcklock, motorkåpor

-lossa slang mellan ic och gasspjäll

-Plastlocket på insuget sex stycken 8mm skruvar. Släpp först kontaktstycket till gasspjället. Var försiktig så att du inte tar sönder kontakten. Kläm på båda sidor och vicka av den. Lossa den från kabelhållaren som sitter bakom kontakten.

-lossa slangen till höger på plastlocket på insuget, den som går till dumpventilen med mera. Jag valde att dra av den på det stället den är pressad (se bild). Chipset som håller slangen mot plastlocket ville inte samarbeta :-)

-Ta loss ventilationslangen som sitter under spjället, glöm inte att ersätta slangklämman sen.
Nu kommer man åt alla sex skruvar. Sitter inte så hårt.
-vicka och lyft av locket. Pass på så att de "gröna" packningarna som tätar mot insuget inte faller av, annars tryck i dom igen. Kan bara sitta på ett håll.

-lossa kabeln till vänster på railen (sett från hållet när du hänger över motorn och ryggen värker) är snart 50 alltså ;-) till tryckgivaren. Lossa de fem spridarkontakterna.

-sätt papper eller dukar elier dylikt i alla hål som friläggs.

- verkar finnas iaf två varianter spridarbryggor på dessa vagnar. Min brygga/rail ser inte ut som den som finns på bilden i tråden. Den som finns på bild måste hela railen lossas tror jag för att få av spridarna. På min rail sitter spridarna med clips. Då behöver man inte lossa railen från röret till returen. Utan ta av dom genom att vicka och dra dom rakt ut.

-Det går att tryckutjämna railen på sidan, genom att skruva av den "blåa" ventilhatten och försiktigt trycka med en spårmejsel i hålet på nålen. Det kommer inte så mycket bränsle härifrån. Lägg rejält med papper eller dylikt under railen när du plockar ut spridarna, för då kommer en hel del sås...

-i mitt fall tog jag ut alla spridarna, märkte upp dom med respektive position 1-5. Sen kopplade jag upp dom mot ett 9v batteri och backspolade dom, sen körde jag från andra hållet . Samtliga öppnade och klickade fint när jag spänningssatte magnetventilen. Det kom ytterst lite gojs ur dom och spridarbilden såg fin ut.

-monterade sen tillbaks dom men bytte femmans spridare mot ettans. Monterade inte på kåpor utan endast det som krävs för att teststarta. Mycket riktigt gick den oroligt igen. Efter en stunds provokation med delgas och tomgångskörning så fick jag fram en felkod. (Feltändning detekterad på cylinder 1). Konstaterar att det är fel på spridaren :-o :-)

Spridarna som sitter original på min bil har boschnummer 0280 158 096. När man söker på bilens regnummer får man upp 0280 158 315.. Mekonomen, skruvat, autodoc m fl... När jag ringer Volvo vill eller kan dom inte uppge något boschnummer, endast något internnummer. Dom tar 1418:- för en spridare. Finns ingen på hyllan heller när jag ringer.

Köper en på Mekonomen i Malmö som kostar 1265:-

-Återmontera i omvänd ordning

Startar bilen och den går som en klocka. Bättre en på mycket länge :-) typ inga ryckningar vid gaspådrag och den laddar på riktigt friskt...

Vi kan konstatera att bosch 0280 158 315 fungerar.

Den går således kanon i ca 20 minuter för att sen gå som en spann igen :mad:

I med läsaren fort som faaaan och klargöra att treans cylinder ligger nere.

Har nu beställt fyra nya spridare. 0280 158 315

Tips: trodo.se säljer i dags läge bosch original för 363:- Det är ju bara helt galet :-o

Dom kommer någon gång i nästa vecka och kommer att monteras då :-)

Ps. Ska försöka länka bilder...

Mvh
Andy
Senast redigerad av 3 andysson, redigerad totalt 0 gång.
#1392519
Här kommer förhoppningsvis bilder :-)
Bilagor
20200724_120605.jpg
20200724_120605.jpg (706.42 KiB) Visad 1332 gånger
20200724_120527.jpg
20200724_120527.jpg (526.54 KiB) Visad 1332 gånger
20200724_120440.jpg
20200724_120440.jpg (1.09 MiB) Visad 1332 gånger
20200724_120437.jpg
20200724_120437.jpg (1.08 MiB) Visad 1332 gånger
20200724_120425.jpg
20200724_120425.jpg (1.24 MiB) Visad 1332 gånger
20200724_120334.jpg
20200724_120334.jpg (770.84 KiB) Visad 1332 gånger
20200724_120322.jpg
20200724_120322.jpg (1003.76 KiB) Visad 1332 gånger
20200724_120132.jpg
20200724_120132.jpg (1.19 MiB) Visad 1332 gånger
20200723_191049.jpg
20200723_191049.jpg (2.31 MiB) Visad 1332 gånger
20200723_160321.jpg
20200723_160321.jpg (1.66 MiB) Visad 1332 gånger
#1392522
Bilderna ligger i omvänd ordning :x Så man får väl börja underifrån och titta :-)
Bilagor
20200724_121452.jpg
20200724_121452.jpg (950.49 KiB) Visad 1330 gånger
20200724_121449.jpg
20200724_121449.jpg (1011.62 KiB) Visad 1330 gånger
20200724_121449.jpg
20200724_121449.jpg (1011.62 KiB) Visad 1330 gånger
20200724_121444.jpg
20200724_121444.jpg (1.2 MiB) Visad 1330 gånger
20200724_121421.jpg
20200724_121421.jpg (1.07 MiB) Visad 1330 gånger
20200724_120750.jpg
20200724_120750.jpg (783.24 KiB) Visad 1330 gånger
20200724_120731.jpg
20200724_120731.jpg (1.14 MiB) Visad 1330 gånger
20200724_120722.jpg
20200724_120722.jpg (894.14 KiB) Visad 1330 gånger
20200724_120634.jpg
20200724_120634.jpg (459.56 KiB) Visad 1330 gånger
20200724_120626.jpg
20200724_120626.jpg (593.77 KiB) Visad 1330 gånger
#1392525
Mer bilder i oordning :-D
Bilagor
20200724_122253.jpg
20200724_122253.jpg (582.4 KiB) Visad 1328 gånger
20200724_122251.jpg
20200724_122251.jpg (519.08 KiB) Visad 1328 gånger
20200724_122248.jpg
20200724_122248.jpg (514.03 KiB) Visad 1328 gånger
20200724_122242.jpg
20200724_122242.jpg (523.36 KiB) Visad 1328 gånger
20200724_122019.jpg
20200724_122019.jpg (971.96 KiB) Visad 1328 gånger
20200724_121852.jpg
20200724_121852.jpg (939.73 KiB) Visad 1328 gånger
20200724_121720.jpg
20200724_121720.jpg (920.36 KiB) Visad 1328 gånger
20200724_121619.jpg
20200724_121619.jpg (1.07 MiB) Visad 1328 gånger
20200724_120722.jpg
20200724_120722.jpg (894.14 KiB) Visad 1328 gånger
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]