Hej! Ny på forumet och första inlägget
Har själv haft strul med en orolig motorgång. Bil v70 -10 2,5FT. Har en gammal avdankad Autocom liknande obdII.
Den signalerade om deketerad feltändning på femmans cylinder. Testade att byta stift. Hjälpte inte. Flyttade runt tändspolarna, hjälpte inte.
Dags för spridartest.
Mitt tillvägagångssätt:
-plocka av minuspolen från batteriet. Inte hundra nödvändigt, men man eliminerar risken att kortsluta något.
-Har ett K&N Typhoonkit, så ingen luftburk. Har man en luftburk måste den bort först.
-Plocka bort insugningsröret.
-Täcklock, motorkåpor
-lossa slang mellan ic och gasspjäll
-Plastlocket på insuget sex stycken 8mm skruvar. Släpp först kontaktstycket till gasspjället. Var försiktig så att du inte tar sönder kontakten. Kläm på båda sidor och vicka av den. Lossa den från kabelhållaren som sitter bakom kontakten.
-lossa slangen till höger på plastlocket på insuget, den som går till dumpventilen med mera. Jag valde att dra av den på det stället den är pressad (se bild). Chipset som håller slangen mot plastlocket ville inte samarbeta
-Ta loss ventilationslangen som sitter under spjället, glöm inte att ersätta slangklämman sen.
Nu kommer man åt alla sex skruvar. Sitter inte så hårt.
-vicka och lyft av locket. Pass på så att de "gröna" packningarna som tätar mot insuget inte faller av, annars tryck i dom igen. Kan bara sitta på ett håll.
-lossa kabeln till vänster på railen (sett från hållet när du hänger över motorn och ryggen värker) är snart 50 alltså
till tryckgivaren. Lossa de fem spridarkontakterna.
-sätt papper eller dukar elier dylikt i alla hål som friläggs.
- verkar finnas iaf två varianter spridarbryggor på dessa vagnar. Min brygga/rail ser inte ut som den som finns på bilden i tråden. Den som finns på bild måste hela railen lossas tror jag för att få av spridarna. På min rail sitter spridarna med clips. Då behöver man inte lossa railen från röret till returen. Utan ta av dom genom att vicka och dra dom rakt ut.
-Det går att tryckutjämna railen på sidan, genom att skruva av den "blåa" ventilhatten och försiktigt trycka med en spårmejsel i hålet på nålen. Det kommer inte så mycket bränsle härifrån. Lägg rejält med papper eller dylikt under railen när du plockar ut spridarna, för då kommer en hel del sås...
-i mitt fall tog jag ut alla spridarna, märkte upp dom med respektive position 1-5. Sen kopplade jag upp dom mot ett 9v batteri och backspolade dom, sen körde jag från andra hållet . Samtliga öppnade och klickade fint när jag spänningssatte magnetventilen. Det kom ytterst lite gojs ur dom och spridarbilden såg fin ut.
-monterade sen tillbaks dom men bytte femmans spridare mot ettans. Monterade inte på kåpor utan endast det som krävs för att teststarta. Mycket riktigt gick den oroligt igen. Efter en stunds provokation med delgas och tomgångskörning så fick jag fram en felkod. (Feltändning detekterad på cylinder 1). Konstaterar att det är fel på spridaren
Spridarna som sitter original på min bil har boschnummer 0280 158 096. När man söker på bilens regnummer får man upp 0280 158 315.. Mekonomen, skruvat, autodoc m fl... När jag ringer Volvo vill eller kan dom inte uppge något boschnummer, endast något internnummer. Dom tar 1418:- för en spridare. Finns ingen på hyllan heller när jag ringer.
Köper en på Mekonomen i Malmö som kostar 1265:-
-Återmontera i omvänd ordning
Startar bilen och den går som en klocka. Bättre en på mycket länge
typ inga ryckningar vid gaspådrag och den laddar på riktigt friskt...
Vi kan konstatera att bosch 0280 158 315 fungerar.
Den går således kanon i ca 20 minuter för att sen gå som en spann igen
I med läsaren fort som faaaan och klargöra att treans cylinder ligger nere.
Har nu beställt fyra nya spridare. 0280 158 315
Tips: trodo.se säljer i dags läge bosch original för 363:- Det är ju bara helt galet
Dom kommer någon gång i nästa vecka och kommer att monteras då
Ps. Ska försöka länka bilder...
Mvh
Andy