Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244950
Hej!

Jag undrar om det på ett enkelt sätt går att "duplicera" knappen för stängning av bakluckan på en XC70 2016?
Då min sambo är kort i rocken behöver jag fixa så hon kan stänga luckan med knapp i hennes höjd.

Det går3 eller 4 kablar in i kontaktdonet som kopplas till knappen. Hur gör jag för att hämta styrsignalen därifrån?
#1244972
Ta med en pall?
Själva knapptrycket ligger mellan polerna 1 och 3. Pol 5 är för belysningen i knappen.
Jag har monterat ett relä i luckan, som gör att jag kan stänga med fjärrkontrollen. Min lösning innebär att man "får leva med" att det är ledbelysningen som man tänder (lampknappen på fjärren) för att stänga luckan. Vilket också innebär att den stängs när motorn startas, eftersom stängningskommandot tas från ögonblicket när skyltbelysningen tänds.
Fördelen är att all kabeldragning är intern i luckan. Ska du dra ut till en extra knapp får du rimligen sätta den nere i bagageutrymmet, om den ska hamna lågt nog. Vilket innebär att du får dra in fler kablar mellan luckan och taket, och sen vidare neråt.
#1245097
apersson850 skrev: tis 17 apr 2018, 10:51 Ta med en pall?
Själva knapptrycket ligger mellan polerna 1 och 3. Pol 5 är för belysningen i knappen.
Jag har monterat ett relä i luckan, som gör att jag kan stänga med fjärrkontrollen. Min lösning innebär att man "får leva med" att det är ledbelysningen som man tänder (lampknappen på fjärren) för att stänga luckan. Vilket också innebär att den stängs när motorn startas, eftersom stängningskommandot tas från ögonblicket när skyltbelysningen tänds.
Fördelen är att all kabeldragning är intern i luckan. Ska du dra ut till en extra knapp får du rimligen sätta den nere i bagageutrymmet, om den ska hamna lågt nog. Vilket innebär att du får dra in fler kablar mellan luckan och taket, och sen vidare neråt.
Skulle uppskatta om du hade bild på din lösning och koppling.
Inget måste bara om du har möjlighet och lust. Tanken är att plocka matning från "alla" tre trådar ut i en 2:a knapp som jag monterar i bagageutrymmet.

Tack på förhand!
#1245116
Någon bild tog jag inte när jag hade luckan isärplockad. I normala fall syns inget, eftersom reläet sitter inne i luckan. Men reläet, som är ett tidrelä som ger ifrån sig en puls, är inkopplat med spolen parallellt med skyltbelysningen. Arbetskontakten ligger parallellt med stängningsknappen. Där du ska koppla in din knapp, alltså, om du nu genomför det.
Den tredje tråden är till för att tända belysningen inuti knappen, så den har du ingen nytta av om du inte sätter dit en extra knapp som också är belyst. Knappens belysning styrs så den bara lyser när luckan är öppen.
#1245180
William85 skrev:Du behöver en sånhär:

Detta är nog lättast, antingen så stänger hon med knappen inne i bilen eller med knappen få fjärrkontrollen. Är bara att koppla in, behövs ingen kunskap eller mixtrade alls.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1245190
Fast man måste fortfarande plocka isär bakluckan, tydligen. Vilket är ett betydligt större jobb än själva inkopplingen av reläet som jag satte dit.
Själv anser jag att reläet är en bagatell att koppla in, men jag är medveten om att den som inte har över 40 års erfarenhet av elsystemkonstruktion förvisso kan se det på ett annat sätt.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]