Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1244954
Det där råder det delade meningar om. Exempelvis TRW (renommerad tillverkare av bl a bromsdelar) anser att fetter eller dylikt inte skall användas enligt instruktioner som medföljer förpackningen. Jag anser det vara viktigare att regelbundet noggrant rengöra ok och belägg, så får det vara bra med det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1244964
Fast nej. Jag servar återkommande samma bilar, och har varierat lite genom åren. Torrt=sitter fast efter 3 månader. Keramikpasta= bara borsta bort och så ser det ut som nytt under. Torkar fast gör det inte heller.
av least
#1244965
Torrt fungerar bara så länge som bromsoket inte har drabbats av ytrost. En yta som är gropig mår nog bäst av lite smörj.
av Yaniz
#1244966
Har aldrig varit med om att något belägg suttit fast. Någon gång har jag fått lirka med polygrip eller tång men inget att orda om. Men som sagt, jag rengör en gg per år.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1244971
Jag har varit med om att de sitter fast trots att de plockas isär och vårdas två gånger om året. Är de inte lite smorda är det ibland ännu värre.
av Yaniz
#1244979
Slutsatsen vi kan dra är att vi kan konstatera att vi har olika erfarenheter i ämnet.
av Yaniz
#1245041
Nu skulle jag inte lägga alltför stor vikt vid tribologiska problem i form av friktionskoefficienter i samband med bromsbeläggs och -kolvars rörlighet. Jag tror dock att "torrhetens" förespråkare menar att det lämpar sig sällsynt illa att smörja delar som är utsatta för damm och annan smuts, i vårt fall bl a i form av bromsdamm. Det är där den bakomliggande orsaken till att en del vill ha det torrt ligger. Det är vad jag tror (notera verbet "tror").
Användarvisningsbild
av frasse4
#1245045
Det är väl också delvis tätningen till kolven som hjälper till att dra tillbaka beläggen. Det är ju inte en vanlig oring utan en fyrkant i genomskärning som skjuvas när man bronsar och drar tillvaka kolven lite när man släpper på bromsen.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]