Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1245382
Såvitt jag kan se i den långa utrustningsraden har den inte navigator. Det innebär då istället att den har internetkartor. Då hämtas kartorna från nätet efterhand som du kör. Antingen måste du ha SIM-kort i bilen (det går när den har VOC), eller så måste du dela ut internet från en telefon till bilen.
Däremot går det att uppdatera till komplett navigator, och den kan uppdateras till att få trafikinformation från nätet också, om man vill. Den kompletta navigatorn har kartorna "ombord", och det är de som du kan uppdatera via gratis nedladdning från nätet. Gratis nedladdning och uppdatering kan man numera få även till det föregående systemet, som tidigare uppdaterades via en packe DVD. Man får betala för en mjukvara, som laddas in av Volvo, men sen kan man hämta kartorna och installera dem på samma sätt.
av karnaa
#1247103
Skulle gärna vilja ha Teknikpaket PRO just för 8”Tgg men är lite orolig för strulande taklucka.

Hur mycket problem är det egentligen samt hur kostsamt är det att åtgärda vid ev problem?
av lewe
#1247105
karnaa skrev: sön 29 apr 2018, 09:06 Skulle gärna vilja ha Teknikpaket PRO just för 8”Tgg men är lite orolig för strulande taklucka.

Hur mycket problem är det egentligen samt hur kostsamt är det att åtgärda vid ev problem?

Har haft min XC70 MY15 med taklucka i snart tre år nu. Inga problem ... än så länge ...

Hälsosamt dock om man rengör då och då i skrymslen och vrår och samtidigt mjukar upp luckans lister med lämplig silikonprodukt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1247108
Jag hade taklucka på min 850 i 18 år. Det var inga tekniska problem med den. Men det är klart, om jag sprutade rakt på listen med högtryckstvätt, då fick jag skylla mig själv...
Sen är det naturligtvis så att alla takluckor läcker. Därför finns det en dränering. Det hände någon gång att den kleggade igen. Då droppar det in vatten förr eller senare. Man får hålla koll på att dräneringen fungerar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1247411
Ja, den jag köpte för ett tag sedan (XC70 Classic Summum 2016) har teknikpaket, men inte i PRO-version. Därför har den inte taklucka eller full navigation, men den har bildskärm istället för mekaniska instrument.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]