Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppsaa
#1244616
Hej, finns det nån som har en aning om hur man kopplar så blinkers på backspeglarna lyser konstant? Har nya "långa" blinkersen med led.

Tänkte koppla de på brytare, så de går att slå på och av, mest i utställningssyfte.
Alltså koppla som man kunde göra på äldre volvo, så de blinkar i otakt o allt dedär :-D

Någon som har några förslag? kollat på andra forum, men bara fått massa negativa svar och så vidare..

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1244666
Blinkers i speglarna drivs direkt från en utgång i respektive dörrmodul, alltså DDM och PDM. Modulerna blir nog ilskna om du tvångsstyr utgångarna. Men det borde ju gå att sätta dit en växlande brytare, som kopplar dem från styrenheten och till en egen matning och jord i dörren. Notera att blinkers, markbelysning och elvärme i spegeln har en gemensam pol.
Eftersom varje blinkers styrs lokalt i respektive dörr får du ha en brytare i varje dörr.
av dannesk
#1244671
Om det bara är för utställningsyfte så är det ju bara att dra separat matning till dom så du kan tända släcka manuellt, men sen säger du att de ska blinka i otakt?

Men.... om den egentliga anledningen är att åka runt med tända blinkers i trafiken så är det helt vansinningt och förstår andras irritation.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1244756
Det jag skrev handlar alltså bara om att få dem att lysa när bilen inte används. Som dekoration. Köra med blinkers lysande konstant ska man förstås inte göra i trafik.
Om du med "blinka i otakt" menar att de ska vara tända när övriga blinkers är släckta låter det inte sig göras så lätt, då allt sådant numera styrs via databoxarna. Visst är det möjligt, men om man inte har tillgång till att skriva om bilens programvara blir det jädrigt knöligt att installera.
#1511524
Jag tillverkar speciella moduler för detta
Dem lyser när bilen är igång och blinkar ordentligt och i takt när man blinkar
Vid intresse skicka mig ett sms
V70fas2,v60,v40,xc,s80,s60,v90
2008-2022
0768882695
Mvh Filip

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]