Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245590
Jag skulle inte bli avskräckt av 13000 mil. Bilen är ju inte lastgammal heller. De komponenter i ditt fall som man kan titta lite extra på är tex däcken, bromsklossar och kanske stenskott.
I min värld, om man hittar en bil som stämmer överens med sina krav, avgör skick och servicehistorik.
Men, värdeminskningen går säkerligen fortare då milen redan finns där.
#1245593
Mr B skrev: fre 20 apr 2018, 09:42 En Volvo som har gått 13000 mil är knappt inkörd tycker jag. Här finns många långmilare som snurrar fint på forumet, min V70 Classic 2008 hade gått 25000 mil när jag köpte den för ett år sen, nu 28000 mil, och vad jag vet inga större haverier. Men det är en äldre bil förstås till väldigt mycket mindre pengar, där man kan "chansa" lite mer innan det blir någon ekonomisk katastrof.
Håller med. Miltalet är inget att stirra sig blind på förutsatt att bilen skötts. Finns gott om välskötta bilar som går långt. Också nya bilar med kort sträcka som skötts uselt, se t ex tråden om XC90n som sålts som en Select-bil.

Schmoyo har en poäng också i att man hunnit slita ut och byta lite grejer också. En bil som gått 5-6000 har allt det framför sig, vissa saker kanske i närtid.
#1245693
Köper hellre en bil (helst så ny som möjligt) med så korta mil som möjligt då de har mindre slitage på lack och kaross som typ stenskott & blästring då de maskinella felen för det mesta är billigare att laga då man har maskinskadeförsäkring. Att åtgärda lackskador och slitageskador på bilar är betydligt mycket dyrare än maskinella om man har försäkring. Skulle aldrig själv aldrig köpa en modernare bil som gått mer än typ 7-8000 mil. Typ däck, bromsklotsar m.m är ju bara småpengar om man jämför med lackskador på hjulhus, skärmar, tak, dörrar och sidokjolar.
#1245704
Har aldrig haft en bil under 12000 mil . Aldrig haft problem pga det. Min förra Merca hade gått över 22000 mil när jag köpte den. Nuvarande Jagga över 16000 mil. Är bara service skött,och bilen ser okey ut. Då är det bara att köra på. Brukar gå hand i hand,smutsig inredning,lackskador.Missade servicar. Då kanske man ska leta annan bil.
#1245750
snepo skrev:Har aldrig haft en bil under 12000 mil . Aldrig haft problem pga det. Min förra Merca hade gått över 22000 mil när jag köpte den. Nuvarande Jagga över 16000 mil. Är bara service skött,och bilen ser okey ut. Då är det bara att köra på. Brukar gå hand i hand,smutsig inredning,lackskador.Missade servicar. Då kanske man ska leta annan bil.
låter som du är en väldigt klok och ekonomisk person. kanske får tänka mer som du och chansa på att det inte blir större fel på bilarna. man får ju mest för pengarna när de rullat 10-12K mil och därtill
#1245761
apersson850 skrev: fre 20 apr 2018, 21:49 Den enda Volvo jag har haft ett större haveri på tappade kompressionen på en cylinder. Men då hade den gått nästan 50000 mil.
Där ser man. Har alltid hävdat att Volvo inte kan konstruera motorer. Tappa kompressionen på en cylinder efter en halv miljon kilometer. Fy fan, helt värdelöst ...
#1245824
venacava skrev: lör 21 apr 2018, 11:04
snepo skrev:Har aldrig haft en bil under 12000 mil . Aldrig haft problem pga det. Min förra Merca hade gått över 22000 mil när jag köpte den. Nuvarande Jagga över 16000 mil. Är bara service skött,och bilen ser okey ut. Då är det bara att köra på. Brukar gå hand i hand,smutsig inredning,lackskador.Missade servicar. Då kanske man ska leta annan bil.
låter som du är en väldigt klok och ekonomisk person. kanske får tänka mer som du och chansa på att det inte blir större fel på bilarna. man får ju mest för pengarna när de rullat 10-12K mil och därtill
Brukar synas på bilen. Är den välskött och serviceboken ifylld,så brukar det vara okey. Fast säker är man ju aldrig. Inte ens nya bilar är alltid felfria. Sedan så brukar ju en hel del vara bytt redan,på en bil som gått mer än typ 10000 mil.
#1245938
dannesk skrev: fre 20 apr 2018, 22:42 Köper hellre en bil (helst så ny som möjligt) med så korta mil som möjligt då de har mindre slitage på lack och kaross som typ stenskott & blästring då de maskinella felen för det mesta är billigare att laga då man har maskinskadeförsäkring. Att åtgärda lackskador och slitageskador på bilar är betydligt mycket dyrare än maskinella om man har försäkring. Skulle aldrig själv aldrig köpa en modernare bil som gått mer än typ 7-8000 mil. Typ däck, bromsklotsar m.m är ju bara småpengar om man jämför med lackskador på hjulhus, skärmar, tak, dörrar och sidokjolar.
Nu vet jag inte om denna bil Ts syftar på har stads lr lansvägsmil i sig men jag köper hellre en bil som gått 13000 mil landsväg än en som gått 5000 mil stadskörning. Lär ju vara mer slitage på "lågmilaren". Har alltid köpt bilar som gått minst 10000 mil och uppåt och aldrig haft några större problem än det vanliga slitaget. Oftast mer ekonomisk också då bilen är billigare i inköp jämfört med lågmilaren.
#1245957
Jag tycker inte att det behöver vara nån större risk med lite fler mil. Jag har haft bra flyt med driftsäkerheten när jag hållit mig så bilen under min ägartid legat under 25 000-30 000mil och max 10-12 år. Har haft äldre bilar än så också utan större katastrofer men därefter börjar det kanske komma lite rost, börjar bli överlag sliten liksom.

V70 har ju bra ”statistiskt” underlag på blocket, knappa in vad en motsvarande bil ca 2011 med milen du kommer ha avverkat ligger på så borde det vara ganska troligt att det är nåt liknande för din sen.

Köpte själv den nyaste bil jag ägt här i vinter, 2015 med 7700mil. Mycket nybilskänsla kvar men samtidigt otroligt mycket pengar för en begagnad bil även om den tappat nästan halva nypriset.

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]