Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244185
hittat en fin v70 begagnad, dock rullat 13000mil.

min pappa avskräcker mig duktigt ifrån att köpa en bil som gått långt (enligt hans ögon en som rullat mer än 10.000mil)
jag hävdar bestämt att om bilen servats enligt serviceboken så är allt frid och fröjd. dessutom kan man köpa med garanti.

det jag oroar mig för mest är andrahandsvärdet.
köpte förut en s80 som rullat 11,000mil för 139000, sålde den för 55000 5 år senare, då låg mätaren på 21500mil.

nu har jag en v40 som jag köpte för 159000, rullat 5900. i skrivande stund har den rullat 9000mil, får 110000mil från bilhandlaren. svårsålt på blocket, överväger starkt att byta in den till v70 som jag nyss sett

hur förhåller sig andrahandsvärdet på v70 awd med en d4 motor. årsmodellen är av 2016. antar att det är en lagom attraktiv bil i många år till. lär ha den åtminstone 3-4 år och då kalkylerar jag att den kommer säkerligen rulla 22000mil innan jag säljer den.
#1244216
Miltalet har stor betydelse om de skulle inträffa något som blir " DYRT". Skulle själv inte köpa en bil med det miltal. För min del ska miltalet vara max 6000 mil , då jag fortfarande har motorförsäkring m.m. om något skulle inträffa. Men detta miltal kan det även vara så om man har "TUR" och har en del mil till utan någon maskinskada. Men om oturen är framme så är det inte så roligt ! Lyssna på din pappa.
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
#1244217
volvoc70cab skrev: lör 14 apr 2018, 09:11 Miltalet har stor betydelse om de skulle inträffa något som blir " DYRT". Skulle själv inte köpa en bil med et miltal. För min del ska miltalet vara max 6000 mil , då jag fortfarande har motorförsäkring m.m. om något skulle inträffa. Men detta miltal kan det även vara så om man har "TUR" och har en del mil till utan någon maskinskada. Men om oturen är framme så är det inte så roligt ! Lyssna på din pappa.
#1244219
men om vi säger så här - att jag köper med en två alt treårs försäkring via bilhandlaren som jag betalar per månad eller vad det nu blir - är jag safe då? (solid bilförsäkring, autoconcept mfl och allt vad det nu heter...)

hade otur med min s80 en gång då insprutningssystemet lade av och det kostade mig 18000 att byta ut. inte roligt.
#1244223
venacava skrev: lör 14 apr 2018, 09:18 men om vi säger så här - att jag köper med en två alt treårs försäkring via bilhandlaren som jag betalar per månad eller vad det nu blir - är jag safe då? (solid bilförsäkring, autoconcept mfl och allt vad det nu heter...)

hade otur med min s80 en gång då insprutningssystemet lade av och det kostade mig 18000 att byta ut. inte roligt.
Du måste läsa igenom en sån försäkrings vilkor mycket noga. Det kan finnas inskrivna klausuler som inte täcker viktiga och dyra komponenter, när den väl måste nyttjas.
#1244300
Om jag inte minns fel så räcker maskinskadeförsäkringen till 17000 mil/8 år om du har Volvia samt förutsatt bilen är köpt och servad (reparerad?) av en Volvo-ÅF.

Jag kanske resonerar annorlunda som ändå inte har pengarna för att köpa så pass nya bilar, men för samma pengar som man får en nyare V70 som den 2016 du funderar på, så kan man ju få en med samma miltal fast några år äldre. Värdetappet blir relativt mindre och även om du skulle åka på en smäll i form av dyra reparationer så bör det ändå vara billigare sett till den totala kostnaden. En 2012:a är ju mer eller mindre samma bil förutom en del estetiska detaljer, om man alltså kan leva med att bilen "känns" lite äldre. Eller missar jag någonting annat?

edit: angående miltal tycker jag ju inte heller det nödvändigtvis är någon nackdel att bilen gått lite. Jag köpte min S80 med 9 år och 9000 mil på nacken, då hade den fått en del dyrare grejer bytta, många "barnsjukdomar" från när den var ny var åtgärdade. Tre år och 5000 mil senare har det varit ett väldigt problemfritt och pålitligt bilägande.

Kreativt användarnamn btw :)
#1245558
En Volvo som har gått 13000 mil är knappt inkörd tycker jag. Här finns många långmilare som snurrar fint på forumet, min V70 Classic 2008 hade gått 25000 mil när jag köpte den för ett år sen, nu 28000 mil, och vad jag vet inga större haverier. Men det är en äldre bil förstås till väldigt mycket mindre pengar, där man kan "chansa" lite mer innan det blir någon ekonomisk katastrof.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.