Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243870
Hej!
Min servo fungerar felfritt i övrigt både styr- och broms servon.
MEN detta ljudet lyssna här:


Observera att ljudet ändras med gasen!
Så låter det när det är kall motor och försvinner efter ett tag. Nu i dagarna är det inte lika intensivt ljud men håller ganska länge...

Är det servopump eller annat som spökar?
TACK
#1243914
VolvoSweden har en youtube-video på att byta servooljan, kan ju vara en billig första åtgärd att prova. Ibland är det filtret i burken som sätts igen så kanske allra först prova rengöra det, sen ev. ett oljebyte. Pumpbyte är nog rätt dyrt tyvärr men servoolja är ju liite billigare iallafall.
#1244082
Jag har redan bytt servoolja och även filtret ska vara bytt...
Men brukar en dålig servopump låta så när man gasar? Ljudet ökar i takt med gasen...?

Det konstiga är att all servo fungerar perfekt förutom ljudet som spökar...
Kan det vara annat än servopump?

TACK
#1245872
Dvtfn. Nu är det inte lika kallt och det låter inte lika högt och ljudet är lite annorlunda. Iaf det missljudet som man hör nu försvinner när jag stänger av AC. En kille från Bilia ska kolla på det. Det som förvirrar ytterligare är det att ljudet stiger med gasen och allt fungerar perfekt AC som servon...

Tack för tipset!
#1245925
GATUPLAN skrev:Dvtfn. Nu är det inte lika kallt och det låter inte lika högt och ljudet är lite annorlunda. Iaf det missljudet som man hör nu försvinner när jag stänger av AC. En kille från Bilia ska kolla på det. Det som förvirrar ytterligare är det att ljudet stiger med gasen och allt fungerar perfekt AC som servon...

Tack för tipset!
Jag skulle satsa en banan eller två på att du börjar få dåligt med gas i ac-systemet. Brukar låta så där dvs oljudet följer motorns varvtal. Be någon firma toppa systemet och kolla därefter om ljudet försvinner. Nu bör jag kanske inte uppmana folk till att begå miljöbrott med "fulfyllning", men låt oss säga att det skall göras i "felsökningssyfte". Inte helt kosher, men du får ett kvitto på sakernas tillstånd. Är till 93,7% övertygad om att det är dåligt med gas i ac-systemet.
#1246531
Ja jag kollar snart om det är gasen i AC...
När jag stänger av AC då försvinner missljudet MEN som sagt nu låter det inte lika högt som på viden, så jag undrar om det är samma oljud.
Det jag spelat in var i vintras när bilen var kall och då misstänkte man servopumpen....?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]