Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243754
Hej,

Var på besiktning igår som resulterade i nedslag på brusten avgasupphängning/ fäste för avgasrör. Se markerat med röd färg i bifogad bild. Besktningsteknikern menade att det är lämpligast att svetsa på en ny "metallpinne" eller dylikt på mellanröret.

Tycker det är enklare att köpa en passande klamma och svetsa fast en s k "metallpinne" på den för att därefter skruva fast klamman på avgasröret och hänga upp den på upphängningsgummit. Har någon erfarenhet av detta eller någon annan lösning?

Tänkte även byta belägg nu till helgen, då de blev godkända som gränsfall. Kan jag änvända följande fett för att även smörja kolven i oket? Tål damasken runt kolven denna typ av fett? Har hört här på forumet att det är noga med vad man smörjer kolven med. Se länk http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000034132/

Se bifogad bild där brusten upphängning är rödmarkerad.


Tacksam för tips och info.
Bilagor
Upphängn avgas.JPG
Upphängn avgas.JPG (37.21 KiB) Visad 8537 gånger
#1243770
Kolla med Volvo. De har en uppsättning med färdiga tredjepartsmojänger, som man kan använda för att ersätta avtrillade originalupphängningar med. Jag köpte en för ett tag sedan till den gamle V70:n, där upphängningen till bakre ljuddämparen hade rostat bort.
Kolla om den här också finns som lös upphängning. De delarna är inte dyra, och du slipper svetsa själv.
#1243856
Biltema har färdiga rörklammer med pinne i olika vinklar. Har inte art. Nr tillgängliga. Kostar ca 50 kr. Det är nog den med rak pinne du ska ha och så får du kapa den lite. Finns en länk här nån stans med bilder har jag sett. Men köp den med rak pinne så blir det bra..

Tomas
#1244035
Tack och bock alla som svarat. Kommer att göra som ni föreslår och använda en passande klamma (sannolikt 60 mm) tillsammans med en universal upphängning enligt bild nedan.

Tillbehören till upphängningen är dock något förvirrande. Upphängningen kommer tillsammans med 2 fjäderbrickor, 2 muttrar samt en kort hylsa/ rör. Vad ska de användas till? Muttrar finns ju redan på klamman och var kommer den korta hylsan/ röret in i bilden?

Kan någon förklara detta? Tacksam för svar.
Bilagor
Avgasfäste.JPG
Avgasfäste.JPG (10.3 KiB) Visad 8365 gånger
#1245209
Då svarar jag själv på min fråga i mitt föregående inlägg; kanske någon får nytta av det i framtiden.
Har fått följande svar från Biltema:

"Hej
Hylsan träs på röret för att det ska kunna röra sig med gummiupphängningen som i sin tur träs på hylsan.
Låsbrickorna används på vars en sida om hylsan så den blir kvar där man vill ha den.
Muttrarna används till att fästa hela upphängningen i rörklammern.

Med vänliga hälsningar/Best regards,
Sara
Biltema kundsevice"
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]