Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242489
Hej
Jag lurar på att Polestar-trimma min V70 2,5FT från 2009 vilket ska ge mig framförallt 60 extra Nm
Min fråga är hur kopplingen klarar dessa extra Nm? Finns det någon risk för att jag rasar kopplingen över längre tid p.g.a. ett klart ökat Nm-uttag?

Det gäller en 2009 V70 på 11´800 mil.

Mvh
#1242496
Svårt att se att det skulle vara något märkbart problem, eftersom Volvo bibehåller garantier etc (om du hade haft några kvar).

Jag har inte märkt några problem med min heller, trots att jag använt tredjepart som ger ungefär det dubbla mot det där (ska ge, har inte bänkat, så ta det med en nypa salt :p).
#1242565
Man kan ju växla vettigt. Det som sliter på kopplingen är ju när den inte är i fullt ingrepp. Låt bli att trampa på för fullt innan du fått i växlarna, så gå det bra. Rent allmänt bör man alltid växla som om man växlade en gammal Scania, alltså med ett tydligt uppehåll i friläget för att synkroniseringen ska hinna ikapp. Dessutom låter man bli dragracing från stillastående. Då håller både koppling och växellåda hur länge som helst.
#1242613
Instämmer med aperssons inlägg om att man bör växla vettigt. Själv har jag en gammal vinterbil (940 modellår 92) med över 45.000 mil på mätaren och med samma koppling som den föddes med. Mycket korta körningar till jobb, affären, barn till skola, musikskola, träningar och annat.
Dock har jag i alla år varit noga med att kopplingen "huggit tag" innan gaspådrag, så det hänger mycket på hur du växlar.
Min svägerska som har en Clio lyckades bränna kopplingen efter knappt 6.000 mil, men det kan ju bero på materialets kvalitet. Kanske inte rättvist att jämföra en Clio med en robust 940.
#1242614
Jag körde en 850 Turbo från 1994, med den ökänt klena växellådan, med samma koppling (och växellåda) i 50000 mil. Eller ja, växellådan byttes direkt efter leverans, eftersom det var fel på synkningen i den, men sen satt samma låda i resten av bilens livslängd. Då hade jag ändå dragit husvagn flera tusen mil med den bilen också. Så visst kan även bilar med starka motorer klara sig på en kopplingslamell.
#1244595
Tackar, då känns det tyryggt. Då ska jag bara fiska efter när man har kampanj på optimering på min modell.
#1244606
apersson850 skrev: tis 03 apr 2018, 08:36 Jag körde en 850 Turbo från 1994, med den ökänt klena växellådan, med samma koppling (och växellåda) i 50000 mil
Jag trodde 850 hade samma välrenommerade M56 som användes fram till att den ersattes av den sexväxlade manuella? Har hört något löst om att Volvo bytte lådor utan att informera kunderna, men tror inte jag fick höra varför så skedde.
#1244662
850 hann med att avverka fem olika varianter på växellådor under modellåren 1992-1997. M56 kom med 850 GLT modellåret 1992. I samband med 1994 års modeller introducerades M56H (Turbo) och M56L (övriga modeller). Dessa lådor fick första omgången av förstärkning av synkroniseringen. M56H hade en högre utväxling, anpassad till det betydligt högre vridmomentet i 850 Turbo.
1996 vad det dags för nästa förstärkningsomgång av de två M56-lådorna. Då gick man över till hårdare ytor på synkroniseringsringarna, för att de skulle klara sig bättre. Dessutom kom 850R, som frestade lådorna hårdare.

Det allmänna problemet med M56 var att den var för liten. För att få in lådan på tvären, i en bil som inte var bredare än tidigare, blev lådan så liten att tillräckligt stora synkroniseringsringar inte fick plats. Inte förrän S80 gjorde man en breddning av bilen, som bland annat tillät lite grövre dimensioner i växellådan. Efter det har hållbarheten inte varit några problem.

Jo, en utbytt växellåda fick man utan knot till en 850. Ibland begrep inte kunden att den "taggiga" känslan när man bytte växel var onormal, men verkstaden begrep att haveri var på väg. Jag har också hört att de ibland bytte utan att meddela kunden. Volvo stod bakom att 850 var en bra bil, och var den inte det så fixade de efterhand. Det tog min bil 8000 mil att få allt ordnat, men sen fungerade den utmärkt i 40000 mil till.

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]