Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242467
Har en v70 my10 med 2.5FTn där jag vid en "kraftig" acceleration från 70 till 110 fick motorlampan att börja blinka 3-7 gånger och kände hur motorn häftigt skakade/hoppade, vad jag har fått fram via forumet är allt från tändspole, tändstift, spridare eller bränslepump kan va boven. Vänder mig till forumet då detta är min första bil och har begränsad kunskap över bilar överlag.
Värt att nänmnas är att påvägen hem efter den "kraftiga" accelerationen så blev det allt oftare strul med gången även vid lägre varvtal och jag fick tillslut stanna vid en rastplats för att inspektera det jag kunde inspektera, då "Boka tid för service" dyker upp på informationsdisplayen när jag hoppar in igen och bilen går nu ännu mera lurigt.

Väl hemma hade jag kanske 1/5 - 1/6 dels tank med etanol kvar eller så.

Ursäkta rörig text men är ju så gudsförbannat less.
#1242471
TommyP86 skrev:Känns spontant som en tändspole eller ett stift. Tar du ut felkoder så ser du vilken cylinder. Flytta då del efter del till en annan cylinder tills du hittar felet.
Tack Tommy! Skall ta och kolla felkoder senare idag när jag får tillgång till en läsare.
Försöker få så mycket kött på benen som det går så man inte börjar byta ut allt som "kan" va felet. blir lite dyrt med nya spridare, spolar, stift och pump i samma veva :shock:
#1242493
Min beter sig lika när jag har ca 10 mil kvar till tom tank. Lika motor/bränsle. Kass bränslepump är boven för mig. Har felkod på den också. Än så länge tankar jag i god tid men får väl byta pumpen framöver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
#1243320
Problem kvarstår. Kolla efter felkoder och hitta inget att gå på, jag tankade för kolla om det var pga bränsle nivå men problemet kvarstår.
Jag körde en mil och avslutade med en kortare sträcka på E4an där jag under omkörning fick samma problem men inte lika kraftigt som innan och jag låg på 4 eller 5an mellan 2000 till 3000 tusen varv då den börja gunga och kännas slö. låter fint och startar fint annars!

Tändstift inköpta och ska bytas då det ändå börjar närma sig för byte av dom. Några tips på vad mer jag kan behöva titta närmare på utöver det jag nämnt.
#1243331
Bränslepump är ju väldigt vanligt på dessa bilar, jag skulle nog sätta en slant på den ändå även om du tankade fullt.
#1243362
Hade samma problem med min V70 2,5 FT att bilen startade fint och gick bra upptill 2000 varv, över det så kändes det som motorn ville dö men för mig försvann problemet om jag hade mer än cirka 20 liter bränsle i tanken. Nu kommer jag inte säkert ihåg om jag fick någon felkod men när jag pratade med min Volvo verkstad så hade inte den förste mekanikern så mycket idéer men han pratade med en äldre kollega svaret från honom var direkt bränslepumpen och enligt honom ett känt fel. Efter ha bytt bränslepump så har det fungerat, är bara lite osäker för jag tror att det är 2 bränslepumpar i tanken och vilken av dem som byttes.
#1243416
Mwi skrev:Hade samma problem med min V70 2,5 FT att bilen startade fint och gick bra upptill 2000 varv, över det så kändes det som motorn ville dö men för mig försvann problemet om jag hade mer än cirka 20 liter bränsle i tanken. Nu kommer jag inte säkert ihåg om jag fick någon felkod men när jag pratade med min Volvo verkstad så hade inte den förste mekanikern så mycket idéer men han pratade med en äldre kollega svaret från honom var direkt bränslepumpen och enligt honom ett känt fel. Efter ha bytt bränslepump så har det fungerat, är bara lite osäker för jag tror att det är 2 bränslepumpar i tanken och vilken av dem som byttes.
I tanken är det bara 1. Jag råkar ha en över, som gått runt 3-5k mil. Köpte men bytte aldrig.

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

Efterdrog hjulmuttrarna, en som satt lite lös[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]

Dashcam i v90

Filmen visar nyare V90. Det ser inte ut såd&[…]