Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242277
Hej!

Efter att ha läst om liknande syndrom här på forumet kvarstår några funderingar.

Vår V70 2.4D, 2010 kluckar från från motorutrymmet när man släpper upp kopplingen. Det märks framför allt från stillastående och vid låga växlar men finns förmodligen där ibland när man växlar vid högre hastigheter/växlar också.

OBS! Det INTE kluckar när jag lägger i backen och släpper upp kopplingen.

Naturligtvis funderar man om nåt riktigt dyrt är på gång, som koppling eller svänghjul. Men borde inte missljudet vara detsamma när man släpper upp kopplingen med backen i då?

Kan det vara så att något stag, motorfäste eller busning är slut så ljudet uppstår då motor och växellåda vill vrida sig när man släpper upp kopplingen? Jag förmodar att motorn vill vrida sig åt andra hållet när man gör samma sak med backen i.

Hur är det med glappande drivaxlar på denna generation av V70? På V70N har jag läst om likande missljud som man härlett till drivaxlar.

Det lär väl få bli ett verkstadsbesök, men har gärna med mig lite mer teori/kunskap då.

Ett försök till beskrivning av ljudet "kluck kluckkluck" (liksom för att fira påsken)
#1244308
Är du säker på att det inte låter när du släpper kopplingen med backen i precis efter du gjort det med ettan i?
Jag brukar beskriva ljudet som att man vrider en petflaska och om det är detta så är det troligen drivaxlarna som glappar.
Detta fick jag limmat på V70N för många år sen men man ska tydligen inte göra det då det sitter så hårt sen när man väl behöver byta delar.
#1244491
Jag har haft klickande/knarrande/gnekande ljud när jag kört iväg och ibland under drift i lägre hastigheter och det var tydligen en vanligt skönhetsfel. Man fettade om drivaxlarna i hjulhubben med ett tjockare fett har jag för mig, efter det så tystande det.
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]