Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvogubben
#1241483
Hej!
Har en XC70 automat från -08 som har stött på ett komstigt problem. Allt som oftast när man kommer upp i över 50 och ska gasa så tappar den kraften helt och accelererar hemskt långsamt. Trycker man gasen i botten så varvar den bara högt istället. Har haft den inne där de bytt EGR-ventil, luftmassemätare och luftburken och en hel del annat. Nu under tiden som verkstan ska kontakta Volvos support så har jag en fundering som ni kanske kan svara på. Det är nämligen så att i samband med detta fel så började även elbakluckan strula (funkar ibland/ibland inte), backsensorn indikerar ibland på att service erfodras och slutar fungera men sen helt plötsligt funkar den igen! Den indikerar även på strålkastarfel stundtals. Så nu undrar jag, tror ni att allt det här kan bro på något kabelfel eller liknande? Även huvudfelet då?
Tacksam för hjälp!
av kb0000
#1242037
Mycket intressant, jag har vad som ser ut att vara precis samma problem men symptomen uppkommer vid lite annat tillfälle.
XC70 D5 AWD modell -08.
Symptomen är att när jag kört en längre sträcka, t.ex. 70-150 km, dvs. när motorn hunnit bli varm, så tappar plötsligt motorn i princip all kraft.
Det är i det närmaste omöjligt att accelerera över 120 km/t. Motorn kan varvas men det känns som en en mycket liten motor skulle sitta i bilen.
Felet upphör ofta efter att man stannat en stund (dock krävs i varje fall ca. 5 minuter) och ibland kan man då köra vidare länge (längre än 100 km), ibland återkommer felet efer kortare sträcka (10 km). Felet kommer oftast vid ganska jämn fart (80 km/t eller mer), dvs. större väg och längre distans, med liten variation av gaspådrag. Mer aktiv körning leder mer sällan till problemet.
EGR-ventil är bytt, samt något mer relaterat till intag av luft. Det har hjälp, men inte helt.

Kylarvätskenivån vad något under minimumnivån, ska fylla på för säkerhets skull, problemet har dock förekommit vid alla möjliga tillfällen.
Sommar eller vinter gör ingen märkbar skillnad.

Intressant nog visar även bil att backsensorn måste på service, ibland och sedan funderar den. Dock har jag inte vid något tillfälle kunnat notera att dessa två problem skulle uppkomma samtidigt. Backsensorn fungerar även när motorn tappar kraft.

Var förbi verkstaden någon dag efter att felet uppkom, de läste av felkoder (har ingen OBD-läsare själv), men fick inga felkoder.

Ska kolla slangar som omnämns i andra svar, men vad mer kan det vara?
Skulle gärna bli av med problemet...
av kebabpizza
#1242054
Jag hade ett liknande fenomen på min V70 (visserligen P2), gick knappt att röra gasen, för så fort turbon började ladda lite grand tappade motorn orken men gick ändå att varva fullt ut.
Och det var röret mellan turbo och intercooler som hade spruckit vid ett skruvfäste och när trycket ökade öppnades en liten glipa upp.
av kb0000
#1244165
Nu har jag kört lite till.
Mitt problem ser ut så här.
Först måste man köra ca 100km/t eller mer. Felet uppstår ej vid körning under ca 70km/t (stad/förort), såvida man inte kört snabbare först.
När man kört aktivt i 30-200km och sedan kör med mycket litet gaspådrag (tex. bara underhållsgas i kö), hastighet fortfarande 80 km/t eller mer. Lågt varvtal eller lite högre spelar ingen roll så länge belastningen är låg.
Efter ca 1-2 minuter är det som att turbon lägger av och i princip all kraft försvinner.
Man kan varva motor och i goda fall kan man komma upp i 120km/t om der är platt och medvind.
Kylarvätskans låga nivå hade ingen inverkan, batterianslutningar är i sin ordning.
En avgassensor bytt men det hjälpte inget.
Felet uppkommer aldrig vid gaspådrag, men är kvar om det väl inträffat.
Efter ca 2-3 min med avstängd motor är det normalt igen tills samma problem dyker upp igen efter allt från 10-200km.

Finns det någon som vet hur motorerna är programmerade och vilka fel som leder till tillståndet att motorn tappar kraft?
Verkstäderna verkar inte ha kunskap om vilka orsakssamband som leder till effektförlust, de verkar bara läsa felkoder och byta grejer som inte hjälper...
Kanske får man skriva till volvo cars, de borde ju veta hur motorn är programmerad.
av mathlun
#1247197
Har ungefär samma problem. Bytte luftfilter då gick bilen bra en vecka nu tillbaka till att vara orkeslös igen ibland . Hur har det gått för dej? Fått ordning på Volvon?

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]