Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1241061
Har en V70 2.4D 2010 och tvättade i automattvätt idag. När jag körde iväg från tvätten var bilen totalt orkeslös så jag kopplade in min OBD2-blåtandadapter och såg att den helt saknade laddtryck. Jag körde en stund, stängde av, startade efter ca 20 sekunder, körde någon mil, stängde av och när jag startade ca fem minuter senare var allt som vanligt igen.
Körde ett par mil och hade bilen avstängd i en halvtimme och sedan var det samma fel igen. Kopplade in VIDA/DICE och såg inget märkligt direkt mer än två felkoder på laddtrycket, en generell samt P004C00 Turbocharger/Supercharger Boost Control 'B' Circuit Low. Därefter stängde jag av och startade igen och sedan dess har jag haft laddtryck.

Samtidigt som detta har också varningen för låg spolarvätskenivå lyst trots att jag har behållaren full. Tvätten tog även Volvomärket i grillen... :evil:

Någon som vågar på sig en gissning?

PS: Fick tips om att kolla tempgivare till partikelfilter och den visar rimliga temperaturer, även katalysatorn. Ett par hundra grader utan laddtryck och sticker upp relativt fort när den har laddtryck och man ger full gas. Inga konstiga temperaturhopp som skulle tyda på givarfel.
#1241099
Körde du underspolning i automattvätten?

Det är ingen bra grej att göra. Med lite tur har du fått vatten i nån kontakt. Torkar väl ur nu när värmen börjar komma.

När det gäller underspolning i automattvätt så används renat vatten till detta. Den är oftast såhär i vintertid blandat med salt sen tidigare tvättar. Ur rosthänseende är det bättre att inte ha underspolning.
#1241105
Tompan60 skrev:Körde du underspolning i automattvätten?

Det är ingen bra grej att göra. Med lite tur har du fått vatten i nån kontakt. Torkar väl ur nu när värmen börjar komma.

När det gäller underspolning i automattvätt så används renat vatten till detta. Den är oftast såhär i vintertid blandat med salt sen tidigare tvättar. Ur rosthänseende är det bättre att inte ha underspolning.
Det stod ingenting om underspolning så jag vet inte tyvärr.
#1241315
pontusekelund1 skrev:Tjena kolla om de e givaren till partikel filtret har samma fel på min och de är givan som va kass


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilken givare menar du då? Det finns flera.
av pontusekelund1
#1241742
Addict skrev:
pontusekelund1 skrev:Tjena kolla om de e givaren till partikel filtret har samma fel på min och de är givan som va kass


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilken givare menar du då? Det finns flera.
tryck givaren menade jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1243499
Jag har inte haft tid för varken felsökning eller verkstad men det jag märkt när jag kört på sistone är att jag har laddtryck men med extrem ketchupeffekt. Den är helt död upp till ca 3000 varv sedan får jag fullt ladd och den går som den bör vid full gas.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]