Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1241034
qsecofr skrev:Lånar tråden lite, jag har en v70 my13 som enligt regbeviset skall ha 205/60R16 96V.
Idag sitter det 2st bra Continental ContiPremiumContact 5 225/55 R 16 95W
Och 2st mindre bra av något annat premiummärke som jag inte minns nu. Tänkte köpa 2st nya Continental av ovan dimension men behöver man hänga upp sig på att de inte har belastningsindex 96?

Kanske skall byta alla 4 till rätt dimension för att få ner förbrukningen lite?
Men det känns onödigt då de 2 bra däcken inte rullat många mil... men samtidigt har de fel index...
Sidan 371 i den minst lästa boken har en tabell över vad som är godkänt och inte.
av qsecofr
#1241041
TommyP86 skrev:
qsecofr skrev:Lånar tråden lite, jag har en v70 my13 som enligt regbeviset skall ha 205/60R16 96V.
Idag sitter det 2st bra Continental ContiPremiumContact 5 225/55 R 16 95W
Och 2st mindre bra av något annat premiummärke som jag inte minns nu. Tänkte köpa 2st nya Continental av ovan dimension men behöver man hänga upp sig på att de inte har belastningsindex 96?

Kanske skall byta alla 4 till rätt dimension för att få ner förbrukningen lite?
Men det känns onödigt då de 2 bra däcken inte rullat många mil... men samtidigt har de fel index...
Sidan 371 i den minst lästa boken har en tabell över vad som är godkänt och inte.
Det skall undersökas, menar du att ett lägre index än det som står hos transportstyrelsen kan vara godkänt enl instruktionsboken?

Tack.


Tapatalked.
av qsecofr
#1241086
qsecofr skrev:
TommyP86 skrev:
qsecofr skrev:Lånar tråden lite, jag har en v70 my13 som enligt regbeviset skall ha 205/60R16 96V.
Idag sitter det 2st bra Continental ContiPremiumContact 5 225/55 R 16 95W
Och 2st mindre bra av något annat premiummärke som jag inte minns nu. Tänkte köpa 2st nya Continental av ovan dimension men behöver man hänga upp sig på att de inte har belastningsindex 96?

Kanske skall byta alla 4 till rätt dimension för att få ner förbrukningen lite?
Men det känns onödigt då de 2 bra däcken inte rullat många mil... men samtidigt har de fel index...
Sidan 371 i den minst lästa boken har en tabell över vad som är godkänt och inte.
Det skall undersökas, menar du att ett lägre index än det som står hos transportstyrelsen kan vara godkänt enl instruktionsboken?

Tack.
Det var ett bra tips, min motor/växellåda klarar sig med 92 H enligt boken.
Varför står det då 96 V i regbeviset och hos transportstyrelsen kan man undra?


Tapatalked.
av qsecofr
#1241144
Perra83 skrev:Det som står i registreringsbeviset är den egenskapen däcken hade när den registrerades/levererades från fabrik.
Aha, tack!
Många med mig tror nog då felaktigt att det är det som står i regbeviset är det som gäller.
av dannesk
#1241160
Perra83 skrev:Det som står i registreringsbeviset är den egenskapen däcken hade när den registrerades/levererades från fabrik.
Precis, i handboken framgår alltid minimum lastindex men däcken som bilen registeraras/levereras med har ofta en betydligt högre klassning.
av dannesk
#1241217
Respektive drivlina har olika specade minimum lastindex och hastighetsklasser men många av premiumdäcken & däckdimensionerna finns endast med högt lastindex/hastighetsklass så det sitter för det mesta högt klassade däck på bilarna.
Bilagor
lastindex.png
lastindex.png (130.9 KiB) Visad 502 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.