Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1237246
Si6 tillverkades i England till skillnad från den gamla sexan som var en del av modulärstrategin med både 4-5-6 cylinders motorer på samma baskoncept. Den gamla serien byggdes i Skövde..
När Ford ägde Volvo så tillverkades utöver vanliga Volvomotorer (både bensin och diesel) även motorer åt Ford som bara användes i Fordar..

Motorn är känd för att vara i stort sett problemfri, men i sugutförande är den i ärlighethetens namn både lite trött och törsig även om gången är mycket fin.

/Thomas
av Lövet
#1237339
Motorn är kalas men den är kopplad till en automatlåda som någon glömde programmera om från dieseldrift. Den motorn hade varit helt fantastisk med manuell låda. Nu blir det segt och törstigt eftersom motorn hela tiden får jobba på fel varvtal.
av Schmoyoho
#1237361
Lövet skrev:Motorn är kalas men den är kopplad till en automatlåda som någon glömde programmera om från dieseldrift. Den motorn hade varit helt fantastisk med manuell låda. Nu blir det segt och törstigt eftersom motorn hela tiden får jobba på fel varvtal.
Jag tror 3.2 och V8 har samma programmering. T6:orna såldes ju parallellt med dessa men där var det inga problem att få snabba växlingar i samma automatlåda. Handlar nog mer om att dessa två sugisar skulle ha mer gliiiidig karaktär, eller som James May hade sagt, "no sense of urgency".
av Lövet
#1237367
Min 3.2a åkte alltid på för hög växel kändes det som. När man ville få lite fart hände ingenting....sen hände ingenting...sen växlade lådan ner två steg och vrålade iväg.
Användarvisningsbild
av Funk
#1237384
Lövet skrev:Min 3.2a åkte alltid på för hög växel kändes det som. När man ville få lite fart hände ingenting....sen hände ingenting...sen växlade lådan ner två steg och vrålade iväg.
Jag har gjort många mil med den motorn i en XC90...vid lugn körning funkade det rätt bra, vid omkörning på motorväg växlade den ned två pinnar. Effekten blev oftast mer oväsen , men inget acc.. :-(
Vi hade även samma maskin i en XC70 på jobbet , på landsväg Gbg - Sälen - Gbg en vinter klarade sig på runt 0,7l/mil och var helt underbart smidig..

/Thomas
av nissesvolvo
#1237519
Funk skrev:Si6 tillverkades i England till skillnad från den gamla sexan som var en del av modulärstrategin med både 4-5-6 cylinders motorer på samma baskoncept. Den gamla serien byggdes i Skövde..
När Ford ägde Volvo så tillverkades utöver vanliga Volvomotorer (både bensin och diesel) även motorer åt Ford som bara användes i Fordar..

Motorn är känd för att vara i stort sett problemfri, men i sugutförande är den i ärlighethetens namn både lite trött och törsig även om gången är mycket fin.

/Thomas
Det här är klockren info. Har själv jobbat vid fabriken i Skövde så jag skriver under på ovanstående... :D
Användarvisningsbild
av Funk
#1237880
mf135 skrev:Är inte den gamla 6:an, T3P, och Fordsexan två helt olika maskiner? Ford har väl annorlunda aggregatplacering?
Den gamla sexan har det mesta gemensamt med 4-5:orna från början 90-talet eftersom det är samma grundserie tillverkades väl mellan ungefär -90 till 2006 eller så.
"Fordsexan" Si6 är en helt egen variant , och T3P vet jag inte ens vad det är ..

/Thomas

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]