Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1237139
MartinS skrev:Där har du rört ihop det SBergdal. Den utvecklades ursprungligen av ford och tillverkades i england. I princip samma motor som 3.0 T6 motorn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_SI6_engine
Tolkningsfråga antar jag. Enligt din egen länk är den utvecklad av Volvo från femman (som i sin tur är släkt med förra sexan). Men tillverkades av Ford i England.

Men jag har inte något inside scoop som säger exakt hur mycket vem gjorde. Har du det vet du bättre.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1237190
Det är en Skövdemotor (inte Köping, jag skrev fel). Kommer i rakt nedstigande led från motorn i Volvo 960. Men när Ford ägde Volvo tillverkade man förstås där man hade kapacitet inom den koncernen.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
#1237213
Volvo har bara tillverkat axlar och växellådor till tunga fordon i Köping. Motortillverkningen till personbilar och tunga fordon är i Skövde, under perioden Ford ägde Volvo så tror jag att det bara tillverkades dieselmotor i Skövde och bensinmotorerna tillverkades i England, om det även gällde den femcylindriga bensinmotorn är jag lite osäker på men 3,2 L har bara tillverkats i England.
av Tompan60
#1237222
På fråga om vem som tillverkade motorn så vet jag att bla. James Mcgregor jobbade på linan där till tillverkningen var.. han trivdes aldrig där och slutade. Började jobba som busschaufför fram till han gick i pension...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1237228
Utan att säga rätt eller fel så skrev Teknikens värld när det begav sig:
Provkörning av Volvo XC70 3,2 AWD
Fyrhjulsdrift från svenska Haldex, chassisystem delvis utvecklat av Öhlins och en Volvomotor tillverkad i Skövde gör att svenskheten gör sig extra påmind när vi kör i kapp med fullastade malmtåg på väg från LKAB-gruvorna ner till hamnen i Narvik.


http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... wd-122840/
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]