Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1232922
Min bil varnade för låg olja när jag var på långfärd, lite mitt i ingenstans. Först "låg oljenivå" och någon mil senare lite mer ilsket med en röd triangel på instrumentpanelen. Omöjligt att läsa av nivån på min motor när oljan är varm då den bara smetas ut på stickan men baserat på varningen samt att jag tyckte mig kunna urskönja något oljigt på en tvärbalk under bilen slog jag i en halvliter olja. Varningen återkom efter några hundra meter landsväg och jag slog då i återstoden och körde mina resterande 20 mil hem.

Nu när jag kollat nivån ser jag att den är för hög. Min-max på stickan är 1,1 liter om jag minns rätt men min nivå nu är cirka 80% ytterligare högre, som om man lägger på ett till min-max-spann ovanpå det ord. Min fråga är kort och gott hur illa det är. Bör jag hissa bilen och tömma ut en liter, eller kan jag låta det vara? Jag har kört cirka 750 mil sedan senaste oljebytet dvs halvvägs till nästa.

Riskerar motorn utveckla faktiska läckage? Kan katalysatorn ta stryk? Vevhusventilationen är okej och motorn har inga övriga synbara läckage, hittills. Finns en sensor för låg oljenivå, utan digital sticka, som jag misstänker är kass.

Edit: bilen är en S80 V8, oljerymden är 7 L om nivån är fylld till max på stickan så jag har ju rimligen 7,8 liter i motorn nu, give or take.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#1232930
Schmoyoho skrev:Min bil varnade för låg olja när jag var på långfärd, lite mitt i ingenstans. Först "låg oljenivå" och någon mil senare lite mer ilsket med en röd triangel på instrumentpanelen. Omöjligt att läsa av nivån på min motor när oljan är varm då den bara smetas ut på stickan men baserat på varningen samt att jag tyckte mig kunna urskönja något oljigt på en tvärbalk under bilen slog jag i en halvliter olja. Varningen återkom efter några hundra meter landsväg och jag slog då i återstoden och körde mina resterande 20 mil hem.

Nu när jag kollat nivån ser jag att den är för hög. Min-max på stickan är 1,1 liter om jag minns rätt men min nivå nu är cirka 80% ytterligare högre, som om man lägger på ett till min-max-spann ovanpå det ord. Min fråga är kort och gott hur illa det är. Bör jag hissa bilen och tömma ut en liter, eller kan jag låta det vara? Jag har kört cirka 750 mil sedan senaste oljebytet dvs halvvägs till nästa.

Riskerar motorn utveckla faktiska läckage? Kan katalysatorn ta stryk? Vevhusventilationen är okej och motorn har inga övriga synbara läckage, hittills. Finns en sensor för låg oljenivå, utan digital sticka, som jag misstänker är kass.

Edit: bilen är en S80 V8, oljerymden är 7 L om nivån är fylld till max på stickan så jag har ju rimligen 7,8 liter i motorn nu, give or take.
För mycket olja är inte bra. Om du fått i för mycket töm ut så att du får rätt nivå igen. Kolla också efter läckage eftersom du såg olja på tvärbalken.
av Schmoyoho
#1233073
Jao, så långt är jag med på noterna. Men hur pass "inte bra"? Farligt på kort sikt eller bara dåligt i längden? Vad kan hända? Har 11% olja för mycket enligt mina godtyckliga uppskattningar, är det jättemycket för mycket? Har hunnit köra kring 80 mil med överfylld motor, nästan uteslutande lugn motorvägskörning. Känns ju inte helt bra med att den är överfylld så jag ska försöka ta och tappa ur lite, men hade ju ändå varit intressant att höra vad som skulle kunna hända.

Angående läckaget glömde jag skriva det, men jag begav mig direkt till en lyft och kikade. Slangen till nivåsensorn som löper förbi filterlocket på undersidan var lite lätt oljiga men i övrigt inga synbara läckage.
av least
#1233099
Har du ens ett läckage? Det du ser är nog dräll från tidigare påfyllningar.

Ifall du vet hur mycket som du pytsade i, sug ur lika mycket med en oljesug genom oljestickans hål.
Byt sedan givare och kolla nivån.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1233477
Om du har extremt för mycket olja i motorn kan du få så hög oljenivå att vevaxeln nuddar oljenivån så oljan stänker runt i vevhuset. Då kan oljan komma ut vid packnngar.

Det ska dock väldigt väldigt mycket till, då det finns massor med marginal i mellan, annars skulle ju vevaxeln vispa i oljan om du svänger, gasar eller bromsar hårt så oljan samlas i ena ändan av blocket.

Kör du lungt så når inte oljan axeln om den är några mm över max läget.
av Leopold
#1233486
Man får även fundera på vad som kan ha orsakat en "förhöjd oljenivå".

Upptäckte detta på min gamle BMW 523i -97 härom veckan. Väntat litet väl länge med att byta longlife-oljan, vevhusventilationen visade sig vara igensatt fömodligen pga mycket kortkörningar. Troligt att det var en massa kondensvatten i oljan som höjt nivån. Även övertryck när man öppnade locket i ventilkåpan som bekräftade diagnosen om vevhusventilationen.

Åtgärden var helt enkelt att byta vevhusventilationens komponenter, rensa oljestickans dubbelrör från koks och byta olja/filter, perfekt därefter. Dock BMW detta men antar likartat.
av Schmoyoho
#1233635
Det är ingen digital oljesticka utan en nivåsensor, varnar bara om nivån är för låg. Och japp, jag överfyllde själv. Var på OKQ8 och hissade bilen och försökte försiktigt tömma lite olja genom pluggen, utan att helt ta bort den, men det var ganska lönlöst. Tror jag fick ut några centiliter på 10-15 minuter. Glömde testa suga ur oljestickans öppning men ska testa det. Känns ganska tajt dock, nästan så att själva stickan är lite svår att passa in.

Vevhusventilationen verkar okej, provade trä en plastpåse över påfyllnadshålet och starta motorn, det var gott med undertryck. Bor lite avigt till och kör ofta motorväg så det är nog snarare sällan motorn inte får bli genomvarm. På volvo hade de någon spekulation kring frusen vevhusventilation dock men hade kört 5-6 mil motorväg när motorn började larma, plus motorvärmare före, och det var inte så pass märkvärdigt kallt heller.

Om jag inte lyckas slanga ur olja så kommer jag nog låta det vara och hoppas på det bästa. Nivån är lite lägre efter mina försök att tömma via pluggen. Är som sagt inte så fruktansvärt långt från ett oljebyte så jag tänker att katalysatorn inte heller hinner ta någon skada eller så.
av mattish
#1234349
PÅ min förstabil fyllde jag för mycket olja.
Tömde ur växellådan(vilket jag trodde var motorn) och fyllde på ny motorolja (i motorn).
Jag kom 4 km innan det fullkomligt exploderade ett vitt moln runt bilen. Oljan tryckte ur överallt och den fortsatte läcka resten av tiden jag hade bilen. Men då hade jag över 10 liter olja i en 1,7 liters motor... Volvo 460.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1234387
Klart att dubbla mängden olja i motorn är problem. Vevaxeln ligger ju i oljebad och vispar runt oljan hysreriskt och kolvarna har ju knappt plats att röra sig nedåt i motorn.
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]