Sida 1 av 3
Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: ons 07 feb 2018, 08:28
av Inghus
Dags att byta bil snart tittar på Xc70 D5 Aut 2008-2011. Fick rådet av en Volvo mek att välja bort 2010 D5 205 hk då denna "nya" motor med "baklänges" kylsystem med helt otrolig dum termostat placering och med det en ny dålig topplockspackning av stål som kan äta sig ner i topp och block med läckage och motorbyte som åtgärd. Volvo
meken föreslog 2011 som den bästa äldre årsmodellen då termostathuset flyttats fram på motorn och topplockspackningen blivit bra. Sedan slipper man strulet med dåliga lager i acpump som tidigare 2008-2009 hade. Vad säger ni expeter på forumet är det verkligen dessa förbättringar på 2011 D5 eller måste man gå upp till 215 hk 2012?
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: ons 07 feb 2018, 19:36
av apersson850
Hur det är med motorn där känner jag inte till, men inredningen är ju klart roligare från 2012.
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: tor 08 feb 2018, 18:03
av Momentum
Jag tror att det även handlar om produktionsvecka, alltså att årsmodell inte räcker för att veta när en förändring infördes
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: tor 08 feb 2018, 20:40
av Inghus
Ok! Men blev det en förbättring Ang topplockspackningen 2011?
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: sön 11 feb 2018, 19:25
av Inghus
Äsch. Verkar vara en tickade bomb att köpa en Volvo D5 efter 2008. Stor risk för motorhaveri och ändå super andrahetsvärde. Börjat kolla på BMW 530XD i stället. Till och med Citroen C5 fick upp kvaliteten from 2009.
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: sön 11 feb 2018, 22:34
av apersson850
Allt kan gå sönder. Ska tala om när någon av våra 2,4 liters femmor ger upp. De har bara 34000 mil tillsammans än, så det kanske dröjer med återrapportering.
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: mån 12 feb 2018, 01:19
av Inghus
Jo grundmotorn är det inget fel på jag har en 2003 XC70 D5 -03 (Bästa årsmodellen ?) som gått snart 62000 mil men sen kom Ford med i bilden och kostnadsjakten, billigare Topppackningar och Ac-pumpar och aggregatrem-spännare och idiotiskt placerade termostater. Vad jag söker är någon som kan Volvo D5 08-15 och vilken årsmodell man ska välja då risken för haveri är minst. kollar man forumet ang haverier så verkar det som fler än 2010 D5 (205 hk) är drabbade. Någon som kan bena ut det för mig?
På BMW forumet så kan man ganska precis klargöra vika av deras modeller man ska undvika.
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: mån 12 feb 2018, 18:49
av Mccartney
Med tanke på XC70s andrahandsvärde och den totala försäljningen av D5 motorn så hade det varit något dåligt med den så hade det nog kommit fram:)
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: mån 12 feb 2018, 18:56
av apersson850
Hjälpaggregatsremmar som trasslat in sig i kamremmar har vi ju hört talas om, för en del årsmodeller i alla fall.
Re: Skillnad D5 205 hk 2010 2011
Postat: tor 15 feb 2018, 04:43
av Inghus
Nu har jag pratat med verkmästarn på Volvo. Kan hända alla D5 2008 och frammåt, tyvärr så löste inte Volvo problemet med ett ordenligt skydd vid vevaxels remskiva från kamremshjulet där nere. 2008 2009 större risk om inte Ac-pumpen och spännare byts före 20000 mil. Undvik 2010 D5 som också har Topppackningen som kan förstöra motorn och termostaten som ofta krånglar och är mycket tidskrävande att byta. 2011 och framåt är allt bättre med undantag för 2012 automatlåda. Men det händer som sagt att man kan ha otur med kamremsras där också men mer sällan. Så jag får väl titta på en 2011 2013 eller en 2008 2009 med bytt Ac-pump lager. Vill nog ha en Xc70 ändå pga markfrigången och den tysta bekväma stabila gången, lite jänkarkänsla. Det finns ju bara Audi Allroad och Subaru Outback som alternativ men det är ju lite som pest å kolera när det gäller dyra problem.