Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1224899
Sven, han fick inte medhåll från dig, då får man tydligen tåla det. :/

Vi köpte vår T4F för drygt 3 år sen och har nästan bara kört etanol i den.
Förutom en bränslepump som pajade med lite följdskador (vilket verkstan och teknikern inte härledde till etanolen alls.. fick allt fixat på garanti också...) har den gått utmärkt utan några problem.
Ca 3500mil än så länge...
Användarvisningsbild
av SvenB
#1224902
joel80 skrev:Sven, han fick inte medhåll från dig, då får man tydligen tåla det. :/
Jo, jag tål det mesta. men svenne med liten bokstav tolkade jag som att förminska mig.
Användarvisningsbild
av joel80
#1224921
SvenB skrev:
joel80 skrev:Sven, han fick inte medhåll från dig, då får man tydligen tåla det. :/
Jo, jag tål det mesta. men svenne med liten bokstav tolkade jag som att förminska mig.
mm.. Jag tolkade det också lite nedlåtande.
av jpennerb
#1224947
Aldrig problem här heller efter 6år och 8000mil. Och ja! Motorn går betydligt bättre med etanol, ca 30hk extra för mig! Kört 99% med etanol under tiden och i 5år kört med annan programvara.

Ni som inte har koll på service intervaller kan sluta och kommentera att det blir dyrare service på etanolbilar. Det blir det inte om man inte överskrider 1500mil på ft eller 1000mil per år på 1.8/2.0f motorer. För motorer utan "F" gäller 1års intervall vilket gör att man ändå ska in på oljebyte.

Fler fördelar med etanolbilar är att dom inte berörs på senaste skattehöjningar. Bra bilar för dom som inte kör så mycket per år!
av HakanF
#1224990
Kan vara så men mer troligt att spridarna hade så undermålig kvalitet att de gått sönder ändå.

När vi fick första E85 station i staden jag bor, vilket var tidigt, så byggde jag om min dåvarande bil till etanolbil ( ökade bränsletrycket) en Peugeot 405 MI16 -92. När den gått strax under 20 000 mil och sedan körde jag den över 10 000 mil på etanol utan några problem. Och eftersom etanoldrift är gynnsammare för oljan, om man inte bara kör väldigt korta sträckor, genom lägre temp mm så ökade jag serviceintervallerna till 3000 mil. Jag har även haft isär den motorn för att kontrollera slitage när den gått en bra bit över 30 00 mil utan att se något vidare slitage överhuvudtaget.

Samt att vi äger en Saab 9-3 1.8 biofuel och kört den i 7 år och mellan 10 000 till 17 000 mil utan något problem men den byter jag olja på var 1500mil. Vi kör hälften av tiden bensin och hälften med bara E85 pga bränslepriserna men nu blir det mer E85 :D :-)-)
Så jag är övertygad om at E85 är safe
av pmlswede
#1225011
[quote="Rådlös"]Pmlswede: Det där sades ganska vidt och brett för 8 - 10 år sedan. Det märkliga är att Volvo själva, alltså fabriken i Göteborg (eller någon annan fabrik) aldrig har sagt något sådant. Om du har fått höra det av någon mekaniker så är det hans egna åsikt helt och hållet. Ingen överordnad har sagt till honom att säga så till en kund.

Självklart var det meckarnas egna åsikter men var tror du dom kommer ifrån ?. Dom jobbar varje dag i verkstaden och ser vilka jobb som kommer in. Jag har själv jobbat som bilmeck i 30 år dock med BMW så jag har aldrig kommit i kontakt med e85 innan jag köpte min v70. Det har ju genom åren kommit och gått "vanliga" fel som officiellt inte har varit fel uppifrån men som alla som jobbat på golvet vet har varit vanligt. Spridare, tändspolar, frusna vevhus etc. snackar BMW nu men jag tror säkert det är likadant på volvoverkstaden.
av HakanF
#1225023
pmlswede skrev: tändspolar, frusna vevhus etc. snackar BMW nu men jag tror säkert det är likadant på volvoverkstaden.



Såg nu att detta var BMW problem som inte hade något med E85 att göra.......
av pmlswede
#1225144
HakanF skrev:
pmlswede skrev: tändspolar, frusna vevhus etc. snackar BMW nu men jag tror säkert det är likadant på volvoverkstaden.



Såg nu att detta var BMW problem som inte hade något med E85 att göra.......
Detta var bara ett exempel :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1225147
Konstigt att folk forfarande stoppar huvudet i sanden när det gäller etanol och alla problem det medför:

http://teknikensvarld.se/verkstader-rek ... ar-116599/

https://www.expressen.se/motor/dyr-miss ... ra-motorn/

https://www.aktuellhallbarhet.se/darfor ... olen-mark/

Och de som ser det dagligen borde väl ändå veta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]