Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1225641
Lövet skrev: Vad synd att min far inte visste om att spridarfel var ett etanolproblem. Jag menar, då hade han ju sluppit byta alla spridare på sin A4 TDi för 4.000kr styck.
Det var billigt. Jag fick betala 8.000:- för den första på min D2:a. Men bilen blev inte bra, så de bytte den andra för 7.000:-. Då bytte jag in den mot min V40 när bilen stod på verkstadsgolvet. Verkstaden garanterade säljavdelningen att allt var okej, så jag fick bra inbytesvärde. Men se det var det inte. De var tvungna att byta de återstående också. Vad jag vet har jag inte tankat etanol. :wink: Troligen var det algtillväxt i tanken.
av Lövet
#1225643
Exakt. Spridarfel blir inte ett etanolproblem bara för att det dyker upp på etanolbilar. Logiken är tvärfel i den slutsatsen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1225647
Under en period i 2009-2010 var det ju fel på bränslet som orsakade spridarhaveri i etanolbilar. Jag tror det var fel svavelhalt.
#1225789
SvenB skrev:Under en period i 2009-2010 var det ju fel på bränslet som orsakade spridarhaveri i etanolbilar. Jag tror det var fel svavelhalt.

Legat 18 timmar under bilen nu kan garantera att svavelhalten är skrämmande hög :D
av Hampols
#1230061
Väcker liv i min tråd igen!

Har nu hämtat bilen i veckan. Tankade den för fullt första gången igår, min fru körde då bilen hem (3min) sen ställde den. När den nu skulle startas till jobbet i morse så fick hon inte igång den. Den varnade först för "tryck ner bromsen(?) för att starta" det hjälpte inte, hon testade ett par gånger innan hon tog den andra bilen.

Jag gick sen ut för att testa den, tryckte bara på startknappen en gång så gick den igång. Men den fick KÄMPA länge och lät JÄTTEKONSTIGT innan den till slut gick igång. Och väl igång så varnade den för något strålkastarproblem och lät väldigt konstigt och stank bensin (antagligen pga upprepade startförsök) Så mycket förstår tom helt okunnig som jag. Men lät precis som att den inte tände på alla cylindrar eller liknande. Stängde då av bilen och startade igen, denna gången utan varningslampor i bilen och snabb och lätt start som vanligt.

Den har varit tankad på bensin hela vintern och även igår. Den ska väl inte behöva adaptera eller känna sig för vilket bränsle man använder när man tankar samma drivmedel som innan. Så det kan väl inte vara en sån grej som ställt till det.

Är det här något ni varit med om, eller kan säga generellt vad felet kan vara innan man behöver åka iväg med den..
av Lövet
#1230076
Att olika irrelevanta varningslampor lyser kan vara ett tecken på att batteriet är dåligt laddat. Om ni kör mycket korta sträckor kan det vara bra att skaffa en modern batteriladdare och ladda ordentligt. Det är i sammanhanget billigt och utesluter åtminstone det som felkälla.

Detta förklarar normalt sett inte dålig gång dock.
av Lövet
#1230081
Tror inte det. Brukar väl komma när man kört bilen i 20 sekunder?
av Hampols
#1230084
Sitter lite illa till just nu. Ska googla vad gräsklipparsyndromet är.

Vi har en batteriladdare, ska testa ladda den sen då. Frugan har kört 5 min sträckor till jobbet nu denna veckan, då jag varit hemma. Sen ska jag köra den till jobbet ca 2 mil enkel resa. Så då går den lite längre och mer blandat.

Tack för snabba svar iafl!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]