- tor 11 jan 2018, 22:37
#1224617
Tvärtom! Den går bättre på E85. Nu är ditt köpeobjekt flera år gammalt, men om den hade varit yngre än 5 år, så hade du kunnat läsa i Bilregistrets uppgifter att motorn har 147 hkr. Nu är den äldre och har förlorat lite av sin miljöbilsstatus. Då har den bara 145 hkr, enligt Bilregistret. Dock har du en viss "skatteförmån" jämfört med en motsvarande bensinmotor av motsvarande storlek.
Det finns tester där man har kollat upp detta och det stämmer. En motor som går på E85 har ett bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret. Det finns även förklaring till detta, men det kan vi ta en annan gång. Men det är som sagt tvärtom mot vad du har hört.
Om man byter bränsle så måste man låta ECU (styrdatorn) Adaptera. Det betyder att styrdatorn skall ställa in sig på bränslets egenskaper. Och det gör den ju genom att Lambdasonden känner efter på förbränningen (avgaserna) och styrdatorn ser till att avgaserna hela tiden håller Lambda 1, eller så nära det går att komma. Detta kallas att styrdatorn Adapterar. Det bästa och enklaste är att köra den nuvarande tanken så tom som du vågar. Jag tror att när det kommer varningssignal för tom tank, så är det lite över 5 liter kvar. Jag är något osäker på dom exakta siffrorna, men det står i instruktionsboken.
Sedan kör du till en E85-station. Där fyller du upp med E85. Sedan kör du i ca en kvart eller kanske ca 2 mil i vanlig landsvägsfart. Du behöver absolut inte racerköra. Du skall inte stänga av motorn, men du får naturligtvis stanna vid rödljus och övergångsställen o.s.v. Men inte stänga av motorn! Gör du det, då börjar motorn adaptera från noll igen nästa gång du startar bilen. Antag då att du har en sådan bostadssituation att dina dagliga resor till jobbet och annat är kortare än 2 mil eller snabbare än en kvart. Då blir ju aldrig din adaptering färdig och bilen kommer att gå dåligt och inte motsvara dina förväntningar. Det här med 2 mil eller en kvart är lite svävande siffror, men sikta på detta för att göra det rätt från början.
Om du har gjort den här adapteringen rätt, så behöver du aldrig tänka på det något mer så länge du äger och kör bilen och tankar E85. Den är inställd på E85 och uppför sig efter detta. Detta gäller naturligtvis även åt andra hållet, om du byter från E85 till bensin. (Men varför skulle man göra det?) Då måste du också adaptera på samma sätt. Bilen heter på Ford och Volvospråk FlexiFuel Vehicle. Det betyder att du kan köra på vilken blandning som helst mellan ren bensin till 100% E85. Men samma där, varför skulle du inte köra på 100% E85 när bilen går bäst på det bränslet?
Om du skulle blandtanka (vi kallar det så när man har någon egen blandning) så gäller också adaptering.
Ett tillägg: Jag har en V70 2.0F -08. Det är manuell låda i den. Den har gått ungefär 13 500 mil och det finns inga som helst ålderstecken på den motorn. Jag har ägt bilen i snart 8 år och kört ca 10 000 mil med den. Och jag har alltid tankat E85 i den. Aldrig enbart bensin. Den drar i genomsnitt 1,18 liter/mil.