Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hampols
#1224595
Hejsan!

Jag är på väg att köpa en Volvo V70 2.0f -09.

Inte den roligaste motorn, men vi klarar oss med den. Behöver en större och säker bil nu. Och hkam få den här till entré bra pris.

Men jah har lite frågor om etanol tankning. Har förstått att den här motorn kan gå lite sämre på etanol i vissa fall.
Gäller det även efter 12000 mil när spridarna är kontrollerade? Den här har gått 12500 och servats som den ska, men nuvarande ägaren har bara kört på bensin.

Sen en kanske lite dummare fråga, om man ska byta mellan etanol och bensin. Ska man ha så tom tank som möjligt då? Eller man kan byta hur som helst, när som helst?
av Rådlös
#1224617
Tvärtom! Den går bättre på E85. Nu är ditt köpeobjekt flera år gammalt, men om den hade varit yngre än 5 år, så hade du kunnat läsa i Bilregistrets uppgifter att motorn har 147 hkr. Nu är den äldre och har förlorat lite av sin miljöbilsstatus. Då har den bara 145 hkr, enligt Bilregistret. Dock har du en viss "skatteförmån" jämfört med en motsvarande bensinmotor av motsvarande storlek.

Det finns tester där man har kollat upp detta och det stämmer. En motor som går på E85 har ett bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret. Det finns även förklaring till detta, men det kan vi ta en annan gång. Men det är som sagt tvärtom mot vad du har hört.

Om man byter bränsle så måste man låta ECU (styrdatorn) Adaptera. Det betyder att styrdatorn skall ställa in sig på bränslets egenskaper. Och det gör den ju genom att Lambdasonden känner efter på förbränningen (avgaserna) och styrdatorn ser till att avgaserna hela tiden håller Lambda 1, eller så nära det går att komma. Detta kallas att styrdatorn Adapterar. Det bästa och enklaste är att köra den nuvarande tanken så tom som du vågar. Jag tror att när det kommer varningssignal för tom tank, så är det lite över 5 liter kvar. Jag är något osäker på dom exakta siffrorna, men det står i instruktionsboken.
Sedan kör du till en E85-station. Där fyller du upp med E85. Sedan kör du i ca en kvart eller kanske ca 2 mil i vanlig landsvägsfart. Du behöver absolut inte racerköra. Du skall inte stänga av motorn, men du får naturligtvis stanna vid rödljus och övergångsställen o.s.v. Men inte stänga av motorn! Gör du det, då börjar motorn adaptera från noll igen nästa gång du startar bilen. Antag då att du har en sådan bostadssituation att dina dagliga resor till jobbet och annat är kortare än 2 mil eller snabbare än en kvart. Då blir ju aldrig din adaptering färdig och bilen kommer att gå dåligt och inte motsvara dina förväntningar. Det här med 2 mil eller en kvart är lite svävande siffror, men sikta på detta för att göra det rätt från början.
Om du har gjort den här adapteringen rätt, så behöver du aldrig tänka på det något mer så länge du äger och kör bilen och tankar E85. Den är inställd på E85 och uppför sig efter detta. Detta gäller naturligtvis även åt andra hållet, om du byter från E85 till bensin. (Men varför skulle man göra det?) Då måste du också adaptera på samma sätt. Bilen heter på Ford och Volvospråk FlexiFuel Vehicle. Det betyder att du kan köra på vilken blandning som helst mellan ren bensin till 100% E85. Men samma där, varför skulle du inte köra på 100% E85 när bilen går bäst på det bränslet?
Om du skulle blandtanka (vi kallar det så när man har någon egen blandning) så gäller också adaptering.

Ett tillägg: Jag har en V70 2.0F -08. Det är manuell låda i den. Den har gått ungefär 13 500 mil och det finns inga som helst ålderstecken på den motorn. Jag har ägt bilen i snart 8 år och kört ca 10 000 mil med den. Och jag har alltid tankat E85 i den. Aldrig enbart bensin. Den drar i genomsnitt 1,18 liter/mil.
av HakanF
#1224619
Är Volvon så seg? På våran Saab biofuel så känner den av lambdan och knacksensorn säkert fler grejor flera ggr i sekunden så här behövs ingen adaptering på flera mil. Utan den ger olika effekt och bränsleförbrukning direkt.
av Rådlös
#1224627
Det är kanske så, men det är samtidigt stor skillnad på karaktäristiken på BioFuelmotorn och FFV-motorn. Naturligtvis känner även lambdan och knacksensorn av förbränningen flera gånger i sekunden i en Volvo också. I det fallet är det inte någon skillnad. Men om du har en SAAB 9 - 5 så har du 180 hkr på bensin. Byter du till E85 så har du 220 hkr! Utan att göra någon ändring på motorn eller några inställningar. Bara tanka ett annat bränsle. Men så har du en turbo också. Där tror jag att den största skillnaden ligger? Sedan går det att mappa tändkurvor och en massa annat också, Men jag tror mycket på turbon i sammanhanget.
Men under adapteringen går inte bilen dåligt för det. Det är ju en FlexiFuel Vehicle och då skall den kunna gå bra på olika bränsleblandningar. Och det gör den också direkt efter ett byte. Men adapteringen tar sin tid eller mil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1224628
2,0F 2,5FT och 1,6F går exakt likadant på bensin el etanol, jag har kört alla på både och genom åren. Tycker man de går bättre på etanol är det placebo. Det är inet som Saab
av Rådlös
#1224630
Det finns tester på att E85 ger ett bättre bottendrag. Jag har inga länkar, men vet att bl.a Teknikens Värld har gjort en sådan test. Sedan finns det naturligtvis flera tester från billandet USA, men som sagt jag har tyvärr inga länkar att visa. Men kolla på http://www.etanol.nu Där vet dom mera. Massor!
av HakanF
#1224658
Hur är det med bränsleförbrukningen på Volvon drar bilen mer med etanol eller mindre eller samma?
Våran Saab 9-3 drar ca 2 dl mer milen på E85 men får även från 150 hk på bensin 180 hk på E85.
av Rådlös
#1224668
Den drar mer E85 per mil än om man skulle ha kört på bensin. Eftersom jag aldrig har kört på bensin i min V70 2.0F vet jag inte siffrorna för bensindrift. Men har läst 0,90 -- 0,95 liter per mil några gånger.
Om man vill räkna kronor och ören så finns det en tumregel: Tag det aktuella priset för E85. Multiplicera det med 1,3. Om summan blir under gällande pris för 95 oktan bensin, så är det lönsamt att köra på E85. Nu får man visserligen vara medveten om att priserna kan variera stort inom landet. Även inom vissa kommuner t.o.m. Men gör den här beräkningen med 1,3 när du står på en och samma bensinstation. Annars blir det svårt att få någon rättvis jämförelse.

Och när vi ändå är inne på ämnet energi in och kraft ut. En av orsakerna till att en motor går bättre på E85 är oktantalet i E85. Det är 104 oktan. Det är i sig inget "raketbränsle", men om styrdatorn tillåter det så kan den ställa förtändningen ännu tidigare utan att motorn spikar om man kör på E85, jämfört med bensin. Detta gör att man kan ta ur mer energi ur bränslet. Har man sedan en turbo så får man ännu mer effektivitet ur bränslet. Förbränningsluften i en turbomotor är lite varmare än i en vanlig sugmotor. Etanol vill ha några tiotal grader varmare förbränningsluft för att förbrännas mer fullständigt i cylindern. Därför får man ut lite mer energi där också. Av detta förstår man att så kallade öppna sportluftfilter inte är någon bra kombination med E85. En FFV-bil har en luftförvärmning från början. Se till att den fungerar så går motorn bäst.
av Cuneum73
#1224670
Skulle starkt rekommendera att du tar dej en funderare ang valet av motor. Vill du ha en V70 som går på etanol så är nog 2,5 FT ett mycket bättre alternativ. Dels är den motorn mycket starkare och piggare, men framför allt så är det en riktig Volvo-motor. Skatten är fortfarande låg även om motorn är större.

Har själv haft en 2,5 FT 2009 som jag var väldigt nöjd med. Körde den dock mest på bensin (98 okt). Men de gånger jag körde på ren E85 så märkte jag skillnad. Bilen blev rappare och fick ett helt annat turbo- och dumpventilsljud.

Kanske ska tillägga att den var Polestaroptimerad, och hade 245 hk på bensin och 258 hk på E85 enl Polestar.

Bilar med denna motor kanske kostar nån krona mer i inköp, men det har du igen såväl när du kör som den dag du ska sälja den. Dessutom är serviceintervallet 3000 mil om du kör på bensin, och 1500 mil på E85. Men jag skulle som nån sa tidigare aldrig köra 3000 mil på samma olja.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1224684
Cuneum73 skrev: Dessutom är serviceintervallet 3000 mil om du kör på bensin, och 1500 mil på E85. Men jag skulle som nån sa tidigare aldrig köra 3000 mil på samma olja.
Det stämmer inte. Serviceintervallen är 3.000 mil på 2,5FT och 2.000 mil på 2,0F. Däremot skall man göra ett mellanoljebyte vid halva intervallen. Men det har ingen betydelse vilket bränsle man kör på, serviceschemat är detsamma.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]