Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1230087
Det är ett fenomen som kan uppstå när en motor startas och bara körs en mycket kort tid. Vid starten sprutas förhållandevis stora mängder bensin in i motorn. Den tvättar bort oljeblandningen på cylinderväggarna, och sen tar det en stund innan oljefilmen byggts upp igen. Oljefilmen har en stor del i tätningen mellan kolv och cylinder. Stänger man då av motorn innan oljefilmen hunnit återbildas, kan motorn bli utan kompression vid ett nytt startförsök. Eller i alla fall så blir kompressionen för låg för att man ska få igång den igen. Felet lagar sig självt om batteriet orkar och startmotorn inte brinner upp innan man gjort tillräckligt långa startförsök för att skapa tillräcklig oljefilm i cylindrarna.

Det kallas gräsklipparsyndromet för att det typiskt uppstår när du startar bilen i garaget, backar ut den och sen stänger av den igen, för att kunna komma åt gräsklipparen som står innanför bilen.
av Rådlös
#1230090
Hampols: " Den ska väl inte behöva adaptera eller känna sig för vilket bränsle man använder när man tankar samma drivmedel som innan. Så det kan väl inte vara en sån grej som ställt till det."

Jo, den kollar bränslet och dess egenskaper direkt när du startar, Lambdavärdet, luft in i förhållande till bränslemängd, utsläpp etc. etc. Om allt stämmer då, så är ju allt OK. Det vill säga: Inget har förändrats sedan tidigare. Och det är ju så i ditt aktuella fall. Jag tror mera på vad Lövet skriver, kolla batteriet och laddningen. Mät inte bara med en multimeter på batteriet. Det säger inte så mycket. Kolla i stället med en batteritestare. Den säger vad batteriets verkliga status är. Sådana instrument har bilverkstäder och större bensinstationer som säljer nya batterier. En batteritestare mäter under belastning och det är först då som batteriet får "bekänna färg!" Även Biltema och andra säljer sådana, men dom kostar kanske en femhundring för ett hobbyinstrument.
Men läs också vad Volvo säger själva om hur bilen sköter adaptionen. Detta är en utskrift från VIDA. Det gäller visserligen 1.8F-motorn, men är samma sak i 2.0F. (Och högst troligt även i 2.5Fx-motorerna)

"The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity. The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM). This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel so that the correct lambda value is achieved."
#1244575
Hej !

Jag har nyss börjat tanka E85 efter vad jag har läst här.
Jag har nu kört i två månader, halverat min bränslekostnad 9,5kr/L och kört 55 mil per tank.
Har hört att det är E75 nu denna årstiden men ändå.
Bara uppsidor alltså.
Dock talar alla i min närhet illa om etanol.
Varav svärfar som arbetar som skadetekniker säger att etanol är för ”vasst” i motorn, packningar börjar läcka osv.

Vem ska man tro på?
Är oavsett nöjd själv :-D
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1244576
April till oktober (tror jag) är det vanlig E85. Har inte haft några som helst problem på dom 3 år jag kört på det, så jag skulle inte vara speciellt orolig :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1244578
JonasElander skrev:Hej !

Jag har nyss börjat tanka E85 efter vad jag har läst här.
Jag har nu kört i två månader, halverat min bränslekostnad 9,5kr/L och kört 55 mil per tank.
Har hört att det är E75 nu denna årstiden men ändå.
Bara uppsidor alltså.
Dock talar alla i min närhet illa om etanol.
Varav svärfar som arbetar som skadetekniker säger att etanol är för ”vasst” i motorn, packningar börjar läcka osv.

Vem ska man tro på?
Är oavsett nöjd själv :-D
Har kört endast etanol förutom ett par enstaka tankar med vår V60 T4F sen vi köpte den för snart 3 år sen. Fick byta bränslepump för nått år sen men teknikern kunde inte relatera det till att jag kört etanol.
av Rådlös
#1244760
Jonas Elander: Dom uttalanden om att etanol skulle förstöra packningar etc. etc. är många, många år gamla. Det handlade vanligtvis om korkpackningar på den tiden. Men detta är från "stenåldern". Det finns inga korkpackningar i din bil som kan lösas upp av något. Likaså att etanol är "vasst". Vederbörande menar väl att det inte skulle ha några smörjande egenskaper?
Har bensin någon smörjande egenskap???????
Allt som tål bensin, tål också etanol!
Din bil är tillverkad för att gå på alltifrån ren bensin till E85 eller någon valfri blandning där emellan. Och det klarar den också. Därav namnet Flexi Fuel.
I sammanhanget: Man har gjort experiment med att köra en SAAB BioPower på metanol. (SAAB's E85-bil) Man körde problemfritt 1000 mil. Experimentet skall fortsätta.
Metanol är också en alkohol, men mera aggressiv och giftig än etanol. Normalt måste man "bearbeta" metanolen för att den skall bli användbar till bilar och deras komponenter. Därför blir sådan processad metanol så dyr så det blir ointressant. Men i detta experiment brydde man sig inte om någon anpassning. Det fungerade ändå!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6929683

Jag förordar inte metanol eftersom det är så "otrevligt" om det t.ex skulle hamna på fel plats. Då är etanol mer hanterbart och miljövänligt. Men för den som är nyfiken, E85 har 104 oktan. Ren etanol har lite högre. Metanol har någonstans mellan 120 och 130 oktan!
Så fortsätt att köra din bil på E85. Och lyssna inte på vem som helst som ger dig råd om E85. Dom flesta som ger sådana råd har ingen egen erfarenhet varken av att köra eller äga någon E85-bil. Dom har vanligtvis hört av någon jobbarkompis morsas före dettas sambos kusins förra grannes tillfälliga polare som fick väldiga problem en gång när han åkte i en E85-bil. Lyssna i stället på den som dagligen kör och äger en E85-bil. Du är ju förresten redan en av dom. Samla dina erfarenheter, följ tillverkarens föreskrifter och vårda din bil. Den kommer att leva lika länge som motsvarande och jämnåriga bensinbilar.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1244785
Det är väl inte etanolen i sig som orsakat motorskadorna utan att själva sammansättningen och kvaliteten på bränslet har varierat bl.a. mellan årstider och aktörer som tillverkar. Historiskt har det väl varit problem med att bränslet ibland innehållit för höga halter av sulfat vilket orsakat problem men idag är det nog inga problem.
av Rådlös
#1244801
dannesk: Det är riktigt att det blev ett fel med E85 för ca 8 år sedan. Det innehöll för höga mängder svavel. Men detta var en isolerad händelse. Det drabbade i huvudsak återförsäljare på ostkusten, från Sundsvall och ner till Stockholm och däromkring. Orsaken var att "någon hade slarvat" med rengöring av en cistern som hade innehållit diesel tidigare. Detta blev ganska snart och säkert klarlagt efteråt. Det var alltså en förhållandevis isolerad händelse. Efter detta införde man hårdare kontroller och framförallt rutiner på hur bränslen skall hanteras.
Jämför med dieselmikrober. Alla (dom flesta) vet att det handlar om vatten i bränslet. Där trivs mikroberna. Dieseloljan som lämnar raffinaderierna är garanterat ren. Oljan har ju nyligen varit uppvärmd flera hundra grader. Där lever inga mikrober. Ändå läser man om att det inträffar fadäser med dieselmikrober då och då. Även på det här forumet. Dieselrester i E85 har mig veterligen inte inträffat i Sverige sedan 2010.
Jag har nu i dagarna kört min FFV ganska exakt 10 000 mil. Något fel på bränslet har jag aldrig fått uppleva även om jag vid tiden för fadäsen med svavelresterna i E85 bodde i 08-området. Och jag kan tillägga att jag har aldrig tankat något annat än E85 i min bil. Den fungerar utan problem.
av Jimpen89
#1247399
Jag bor i norra delen av Sverige och vissa dagar blir det riktigt kallt på vintern. De dagar då det är riktigt kallt och jag glömt motorvärmaren upplever jag att startmotorn får jobba längre på etanol jämfört med bensin. Jag upplever även att motorgången är annorlunda första sekunderna jämfört med bensin.

Nu är det 3-4 år sedan jag körde på etanol pga prisskillnaden som uppstod. När det nu blivit fördelaktigt igen kör jag på etanol så om det fortsätter kommande vinter kommer jag fortsätta köra på etanol. Ska bli intressant att se om jag kommer uppleva samma sak vid starttillfället då.

2,5FT som passerat 23500mil och som gått blandat mellan BF95 och E85 beroende på bränslepriset.

Till dig som funderar på 2,0F tänk om! Jag var inne på en sådan innan jag testade 2,5FT och jag är glad att jag inte köpte 2,0. Största nackdelarna är orkeslös och avsaknaden av 6:e växel. Motorvarven i motorvägsfart är olidliga. Jämför naturligtvis mot 2,5FT. Jämfört med andra bilar kan den säkert vara bättre.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]